Twinkle | Digital Commerce

Shazam ziet brood in productherkenning op tv

2017-11-09
580363
  • 2:01

Shazam wil geld gaan verdienen aan het herkennen van producten die op televisie voorbij komen. Zoals mensen nu muziek kunnen identificeren en aanschaffen via Shazam, zo moet het binnenkort bijvoorbeeld mogelijk worden kleding van tv-sterren snel mobiel te kopen.
 
Shazam is toe aan een volgende stap in zijn ontwikkeling, aldus CEO Andrew Fisher onlnags tegen de Britse krant The Observer. Hij constateert dat er zo’n vijf miljard mobiele telefoons zijn op de wereld, maar dat Shazam slechts op 5 procent van die apparaten te vinden is. ‘Mondiaal wordt er voor honderden miljarden dollars besteed aan merkadvertenties, dus iedereen die daar handig op inspeelt kan daar rijkelijk voor worden beloond. Wij willen dat Shazam dat bedrijf is.’

Eerst audio- dan video-identificatie
Volgens Fisher ontwikkelt het Britse bedrijf technologie die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld het jurkje van een presentatrice met één klik te detecteren. Dat moet in de eerste fase gebeuren door audio-fragmenten op tv te koppelen met een database, de beproefde Shazam-methode zogezegd, later door de herkenning van beeld. Image recognition , een nieuw domein voor Shazam, zou de afhankelijkheid van uitzendpartijen verminderen en bijvoorbeeld ook uitkomst kunnen bieden bij live-uitzendingen.

Fisher geeft aan dat het met Shazam for TV nu al veel eenvoudiger is om interactie te creëren tussen televisieprogramma’s en commercial enerzijds, en merken anderzijds. Fisher: ‘Een spotje van 30 seconden kan bij ons met één klik worden verlengd tot drie minuten brand engagement. Het aantal mogelijkheden zal alleen maar toenemen.’

Particulier
Volgens Fisher biedt de Shazam-oplossing als voordeel op bestaande mogelijkheden met interactieve televisie dat het particulier is: ‘Als je de rode knop op je afstandsbediening intoetst, neem je de hele ervaring over voor iedereen die in de kamer aan het kijken is. Met Shazam kunnen individuen de acteurslijst bekijken, details van een soundtrack checken, straks ook producten kopen en nog veel meer op hun eigen mobiele device, zonder anderen te storen.’

Ster extra
Televisie en e-commerce vormen een beloftevolle combinatie. Uit onderzoek van Nielsen bleek in december dat 85 procent van Amerikaanse eigenaren van smartphones en tablets het device gebruiken als second screen terwijl de televisie aanstaat. Om in te spelen op het toch al bewezen effect van couch commerce participeerde Wehkamp.nl bijvoorbeeld in Ster Extra, een interactieve applicatie van de reclame-exploitant voor de publieke omroep. Kijkers worden gewezen op hun iPad of Android-tablet. Daar kunnen ze tot een half uur na de reclame met korting kopen.