Om overeind te blijven in en juist gebruik te maken van de ‘keiharde wind in retailland’ besloot Pets Place prijzen, services en assortimenten online en offline gelijk te trekken. Soft franchise werd hard franchise. Binnenkort krijgen alle winkeliers bestelzuilen op de vloer. ‘Dat is niet facultatief.’
Dat zei Patrick Verhoef van Pets Place vanochtend op Multichannel 2013, een evenement van BBP Media in de Utrechtse Jaarbeurs.
Verbouwing
Verhoef vertelde over de ‘verbouwing’ van Pets Place. Van een verzameling dierenspecialisten moest het een keten van dierwinkels met specialisten worden. Er kwam een nieuwe centrale merkidentiteit, van kleine ging het naar grote winkels en Pets Place sloot een aantal vestigingen, tot er 170 overbleven. Deels zijn dat eigen winkels, de rest wordt bestierd door franchisenemers. Die werden nauwer aan de formule verbonden en meegenomen in de omnichannel-plannen van de retailorganisatie.
Concurrentie
Tijdens de spreekwoordelijke verbouwing van Pets Place nam de concurrentie op de markt voor diervoeding alleen maar toe. Supermarkten breidden hun assortiment uit, tuincentra gingen dierenartikelen verkopen en online kwamen er vanuit verschillende hoeken concurrenten bij, waaronder recentelijk Bol.com. Verhoef: ‘Het Duitse Zooplus (een pure internetverkoper, red,) is voor ons belangrijk geweest. Dat bedrijf heeft ervoor gezorgd dat het online kopen van ons type producten ingeburgerd is geraakt.’
‘Maak gebruik van de storm’
Volgens Verhoef waait het keihard in retailland. ‘Maak daarom gebruik van de storm’, raadde hij zijn gehoor in de Jaarbeurs aan. ‘Heb lef.’ Voor Pets Place kwam dat neer op een onvoorwaardelijke push richting cross-channel. Allemaal niet per se handig en in beginsel niet goedkoop volgens Verhoef, maar uiteindelijk de enige weg: ‘Het moest van site naar shop en dat hebben we gedaan aan de hand van softwarepartner Hybris. Onze directie was nauw betrokken en we hebben voor korte periodes superspecialisten ingehuurd. We hebben continu online ervaring opgebouwd en onze medewerkers opgevoed. Zij zijn de drivers van cross-channel.’
Bestelzuilen
De 170 winkels van Pets Place, ook die van franchisenemers, fungeren inmiddels allemaal als verkoop-, advies, aflever- en retourpunt. Winkeliers zijn ambassadeurs geworden en binnenkort krijgen ze allemaal een bestelzuil van Clicks in Bricks op de vloer. Daarmee wordt de long tail van tienduizend producten aangeboord. De zuilen informeren, adviseren en assisteren winkelbezoekers bij de keus voor het juiste product, dat direct op de zuil kan worden afgerekend met een pin-transactie. ‘Winkel + webwinkel is 1’, aldus Verhoef, ‘want het is de klant die regeert, die bepaalt en betaalt.’
Multichannel 2013
U kunt ook morgen nog naar Multichannel 2013. U programma vindt u hier. U kunt zich gratis inschrijven.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Pets Place: 'Winkel + web = 1'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.