Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe DDOS-aanval treft iDeal van vier grote banken

2017-10-05
180101
  • 1:31

Gisteravond zijn de grootste banken van Nederland getroffen door een DDOS-aanval. Klanten van de Rabobank, SNS, ING en ABN Amro konden daardoor lange tijd niet afrekenen met iDeal.


Bol.com vertelde vanochtend, toen de storing voorbij was, aan de NOS dat de webwinkel niet afhankelijk is van het iDeal-systeem, maar dat een storing wel ‘uiterst vervelend is voor klanten'. ‘Vanzelfsprekend bieden we de mogelijkheid om op een andere manier af te rekenen, zoals via acceptgiro of creditcard. Echter, bij voorkeur bieden we maximale keuze in de manieren waarop je kunt afrekenen’, aldus een woordvoerder.

Verantwoordelijkheid
De woordvoeder van Bol.com vindt dat banken hun verantwoordelijkheden moeten nemen en moeten zorgdragen voor stabiele systemen: ‘iDeal zou net zo goed moeten werken als afrekenen met pin.’ Anderhalve maand geleden drong Thuiswinkel.org al opnieuw aan op een betere beschikbaarheid van iDeal. In een blog-posting op deze site benoemde directeur Wijnand Jongen concreet vier verbeterpunten. De belangenvereniging wil onder meer dat banken een hogere (dan 99 procent) beschikbaarheid van iDeal garanderen.

Groei in transacties
Twinkle berichtte gisteren over iDeal-cijfers in het eerste kwartaal van 2013. Het aantal transacties is opnieuw flink gegroeid, met 22 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Beheerder Currence meldde dat het aantal betalingen via iDeal in het gehele afgelopen jaar met 24,9 procent was gestegen. Ook bleek de beschikbaarheid van iDeal in de eerste drie maanden van 2013 vergelijkbaar te zijn met die in voorgaande kwartalen.

Gevolgen
Bij deze cijfers moet gemeld worden dat er gemeten is in een periode voor de DDOS-aanvallen. De gevolgen van de aanvallen in april op de algehele (on)beschikbaarheid van iDeal worden pas na afloop van deze maand zichtbaar. Dan valt aan de hand van het transactievolume ook voorzichtig iets te zeggen over de gevolgen van de beveiligingsproblemen op het gebruik van iDeal.