Twinkle | Digital Commerce

Google gaat Shopping niet als consumentenmerk laden

2017-05-27
180118
  • 1:30

Google gaat zijn productzoekmachine Shopping alleen op de zakelijke markt actief onder de aandacht brengen. Google Shopping zal naar Nederlandse consumenten niet worden gepresenteerd als concurrent van onder andere Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl of Beslist.nl.

Dat zei Sabine van Velsen, Industry Leader Retail bij Google in Nederland, vandaag op Multichannel 2013 tegen Twinkle. Al maanden is bekend dat de gratis opname in Google Shopping ophoudt, in ons land uiterlijk eind dit kwartaal. Wanneer precies, kon Van Velsen in de Jaarbeurs niet zeggen. De betaalde resultaten worden ondertussen steeds iets dominanter.

Gratis feeds niet goed genoeg
Volgens Van Velsen is het betaalde Shopping-model door Google geïntroduceerd om de productresultaten relevant en juist te houden. ‘We willen actueel aanbod met actuele prijzen, dat is met gratis productfeeds niet te garanderen. Met deze stap bewijzen we zowel retailers als consumenten een dienst.’

Korting en advies
Behalve met 75 euro advertentietegoed en 10 procent korting op hun factuur probeert Google Nederlandse webwinkeliers ook met gratis advies voor zijn productadvertenties te winnen. Twinkle schreef twee weken geleden hoe de zoekgigant proactief contact opneemt met online retailers, om hen wegwijs te maken in Product Listing Ads. Die zijn inmiddels ook in ons land beschikbaar op mobiel.

Verticale zoekmachine
Waar Google bedrijven actief benadert met de (advertentie)mogelijkheden van Shopping, richt het zich niet specifiek tot Nederlandse consumenten. ‘Daar liggen nu geen plannen voor’, zei Van Velsen. Webshoppers hebben en houden de optie om direct naar de verticale zoekmachine te gaan, maar veel vaker zullen ze via de ‘gewone’ Google-zoekmachine stuiten op Product Listing Ads en dus op Shopping. ‘We denken niet zozeer in aparte omgevingen’, aldus Van Velsen, ‘we willen een seamless experience bieden.’

Zie ook: