Futurumshop levert online bestelde fietsen voortaan dezelfde dag nog gratis aan kopers. Op maat, met gratis servicebeurt en bij de duurdere modellen ook met gratis pechhulp.
‘We zochten naar unique selling points voor de verkoop van fietsen online’, zegt eigenaar Harmen van der Meulen tegen Twinkle: ‘De keten is heel traag en vaak kun je geconfigureerde fietsen bijvoorbeeld pas twee weken na bestelling ophalen. Met gratis same day delivery kunnen we in deze categorie verschil maken, waar dat in andere categorieën lastiger is door de lagere gemiddelde orderwaardes.’
Servicegraad
Same day delivery fungeert als verkoopargument voor de fietsen van Futurumshop. Maar volgens Van der Meulen biedt de webwinkel op meer aspecten een ongewoon hoge servicegraad. Dat zit hem onder andere in de meetinstructie (video) en de configuratiemogelijkheden. Futurumshop heeft fietsenmakers in dienst die bestelde rijwielen met alle gewenste opties gereed maken voor transport.
Bezorgers
‘We worden de fietsenmaker die op de dag van bestelling (tot 15.00 uur, red.) ‘s avonds voor je deur staat met een gloednieuwe, volledig op maat afgestelde fiets’, aldus Van der Meulen. ‘De fietsen worden gratis bezorgd door vakkundige fietsliefhebbers die we van een uitzendbureau voor 65-plussers hebben betrokken. Zij halen de fietsen op bij ons magazijn in Apeldoorn, waar ze in de basis al opgebouwd staan.’ Volgens Van der Meulen biedt het magazijn veel ruimte om het assortiment van nu enkele tientallen modellen, verder uit te bouwen.
Servicebeurt, pechhulp en verzekering
Na een aantal weken komt Futurumshop nog een keer bij de klant langs voor een servicebeurt. ’Optioneel kun je jouw fiets verzekeren en een service afnemen voor pech onderweg’, aldus Van der Meulen. ‘Bij de duurdere fietsen zit dit laatste er al standaard bij. Met dit totaalpakket ("SeeBuyRide", red.) denken we echt een grote stap te kunnen zetten in de online verkoop van fietsen. Het is een traditionele branche, met goeie, maar ook mindere spelers. Ik verwacht dat er de komende jaren een hoop bedrijven zullen afvallen.’
Futurumshop.
Met een webomzet van ruim 15 miljoen euro in 2011 bezet Futurumshop de 51e plek in de Twinkle100. De online sportwinkel, met een focus op hardlopen, fietsen en outdoor, zint op uitbreiding in het fysieke kanaal. Futurumshop.nl werd onlangs vernieuwd, waarna de mysteryshopper van Twinkle een (nieuw) bezoek bracht aan de site.
Dit lijkt me een erg dure propositie. Ik kan me echter voorstellen dat deze kosten gewoon in de prijs zitten. Er vanuit gaande dat dit binnen de strategie van Futurum past vind ik het wel een hele sterke zet. De vraag is echter wel of dit is wat de consument wil bij een prodcut als dit.