In de tweede helft van 2012 deden 1,7 miljoen Nederlanders een aankoop met een smartphone of tablet, een groei van 73 procent ten opzichte van de tweede helft van 2011. Samen kochten deze Nederlanders voor 310 miljoen euro mobiel.
Dat blijkt uit de nieuwe M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. Blauw Research bracht de mobiele bestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org in kaart. In totaal werd afgelopen jaar voor 560 miljoen euro mobiel gekocht. Dat komt neer op 6 procent van de totale online consumentenbestedingen, die in 2012 uitkwamen op 9,8 miljard euro.
Naar een miljard mobiele omzet
Zanox bracht onlangs een soortgelijk mobiel omzetaandeel naar buiten. Uit data van het bureau bleek dat Nederland Europees voorop loopt op het gebied van mobile commerce. Blauw Research verwacht dat m-commerce in 2013 goed zal zijn voor 1 miljard euro omzet, en daarmee voor ongeveer 10 procent van de Nederlandse e-commerce.
Bonbedrag
Mobiele kopers hebben in de tweede helft van 2012 in totaal 5,5 miljoen orders (producten en/of diensten) met hun smartphone of tablet geplaatst, is in de M-commerce Monitor te lezen. Dat is 12 procent van het totaal aantal online bestellingen in die periode. Gemiddeld besteedden mobiele kopers 56 euro per order aan producten en diensten op mobiel; precies de helft van het gemiddelde bonbedrag over alle devices (112 euro, bron: Thuiswinkel Markt Monitor). Ongeveer driehonderdduizend van de 1,7 miljoen mobiele kopers schaften op hun mobiel overigens alleen apps en/of downloads aan.
Kleding populairst
De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding: 34 procent van de kopers kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24 procent), sportartikelen (20 procent), persoonlijke verzorging (17 procent) en computer hardware (16 procent). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14 procent).
Mobiele kopers bestellen vooral thuis
De helft van de mobiele kopers heeft de laatste mobiele bestelling (producten/diensten) met de tablet (51 procent) geplaatst, aldus de M-commerce Montior. Bijna al deze kopers deden dit thuis (92 procent). Ook tweederde van de smartphone kopers plaatste zijn laatste order thuis. Ongeveer een kwart van de smartphone kopers bestelde iets op een vaste plek buitenshuis (werk, winkel, school), 10 procent deed dat onderweg (trein, auto).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'6 procent Nederlandse e-commerce is m-commerce'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.