Amazon is na Bol.com en Beslist.nl de derde retailer van Nederland naar bereik volgens comScore. Ruim 2,6 miljoen Nederlanders brachten afgelopen januari een bezoek aan een van de Amazon-sites. Dat is wel minder dan in de eerste maand van 2012.
De MMX data van comScore, waar Twinkle inzage in kreeg, bieden een interessant beeld van het bereik van retailsites, maar ook van de ontwikkeling van dat bereik. Zo wordt onder meer duidelijk dat retailsites afgelopen december 10,5 miljoen Nederlanders hebben getrokken, tegenover 10,1 miljoen in dezelfde koopmaand van 2011. Zo bezien kwamen er in 2012 enkele honderdduizenden (potentiële) Nederlandse webshoppers bij.
Top 10
Hieronder vindt u de 10 meest bezochte retailsites van Nederland van afgelopen januari op een rij. In de tabel staat eerst de omzet in de eerste maand van vorig jaar (x1.000), daarachter die van januari 2013, daarachter het procentuele verschil.
Jan. 2012
Jan. 2013
Verschil
1.
Bol.com
3.682
3.823
3,80%
2.
Beslist Sites
2.275
2.823
24,10%
3.
Amazon Sites
2.776
2.629
-5,30%
4.
Wehkamp
2.102
2.482
18,00%
5.
Apple Worldwide
2.667
2.278
-14,60%
6.
Kieskeurig.nl
1.538
1.703
10,70%
7.
Zalando
1.173
1.452
23,80%
8.
Ah.nl
1.940
1.339
-31,00%
9.
Ikea
1.299
1.297
-0,10%
10.
Compare Group
1.517
1.210
-20,30%
Plussen en minnen
Uit de cijfers van comScore blijkt onder meer dat Beslist.nl, Zalando en Wehkamp.nl veel aan bereik hebben gewonnen, terwijl Albert Heijn, de Compare Group (o.a. Vergelijk.nl) en Apple hun bereik zagen afnemen. Overigens hangen de maandelijkse bereikcijfers onder meer samen met factoren als marketingcampagnes die in een periode al dan niet lopen.
Lijken erg vertekende cijfers, valt onder Amazon Sites ook bijvoorbeeld IMDB? (Onderdeel van Amazon)
@Steve: dat blijkt een goede kanttekening. Ik heb comScore geraadpleegd. IMDB is heel populair en valt er inderaad onder, net als alle andere sites van Amazon. Amazon zelf (.com, .de, .co.uk, etc.) kreeg in januari dit jaar ruim een miljoen unieke Nederlandse bezoekers over de vloer.