Twinkle | Digital Commerce

Shutl zet voet aan Amerikaanse wal

2017-05-27
180101
  • 1:34

De Britse bezorgservice Shutl breidt uit naar de Verenigde Staten. Het bedrijf, dat zichzelf ‘wereldrecordhouder in bezorging’ noemt, start zijn service in New York, San Francisco en Chicago.


In augustus vorig jaar kondigde Shutl al aan plannen te hebben om uit te breiden naar Noord-Amerika. Het bedrijf kreeg toen een zak groeigeld van 2 miljoen pond van onder andere UPS' Strategic Enterprise Fund. Ruim een half jaar later worden de expansieplannen werkelijkheid, met de start in drie grote Amerikaanse steden in april, meldt Theretailbulletin.com.

In de tweede fase van de uitbreiding komen daar nog de plaatsen Atlanta, Boston, Dallas, Denver, Detroit, Houston, Los Angelos, Miami, Minneapolis, Philadelphia, Phoenix, San Diego, Seattle, Tampa, Washington, Montreal en Toronto bij. Wanneer dit zal zijn is nog onbekend.

Slimmer, sneller en goedkoper
Shutl vertelt aan Time de concurrentie op het Amerikaanse continent wel aan te kunnen. Het bedrijf zegt een same day delivery service te kunnen verlenen die slimmer, sneller en goedkoper is dan elke andere bezorgservice in de Verenigde Staten. Het geeft aan de kosten laag te houden, omdat het geen chauffeurs in dienst heeft en geen eigen vrachtwagens heeft. Shutl coördineert enkel de bestellingen van lokale retailers en koeriersbedrijven.

Ondergeschoven kindje
Shutl werd in 2009 gestart door de Brit Tom Allason, die steun kreeg van Europa’s voormalige Amazon-baas Simon Murdoch. Zij beschouwden bezorging als het ‘ondergeschoven kindje’ in de ontwikkeling van e-commerce.

Het bedrijf introduceerde levering binnen negentig minuten (‘Shutl Now’) en levering in een tijdvak van één uur (‘Shutl Later’). Deze service kon worden aangeboden doordat Shutl meestal last minute een beroep deed op de restcapaciteit van vervoerders. Shutl levert momenteel in zestig plaatsen in Groot-Brittannië, waardoor ongeveer twee op de drie Britten gebruik kunnen maken van de service.

Shutl meldde in augustus niet direct van plan te zijn om uit te breiden binnen Europa. Vooralsnog zoekt het bedrijf de groei in Noord-Amerika.