Twinkle | Digital Commerce

'Otto doet niet mee aan omzethype'

2017-05-27
180101
  • 1:23

Hans-Otto Schrader, bestuursvoorzitter van Otto, zegt niet wakker te liggen van de omzetgroei die pure players als Amazon en Zalando doormaken. Kritiek over de achterblijvende groei van Otto wijst hij van de hand: ‘Wij laten de hype zeer bewust aan ons voorbij gaan.’

Dat zegt Schrader tegen de Duitse vaktitel WirtschaftsWoche. Volgens de bestuursvoorzitter groeit Otto liever solide, duurzaam en winstgevend. ‘Dit onderscheidt ons wellicht van concurrenten die met grote snelheid, agressief en tegen extreme financiële kosten de strijd aangaan.'

Goudkoorts
Volgens Schrader is momenteel feitelijk sprake van een ‘goudkoorts' in online business, die hem doet denken aan de dagen van de internetzeepbel. 'Het moet nog maar blijken of de hoge verwachtingen uitkomen en of er achter de snelle groei ook winstgevende businessmodellen zitten.’

Otto communiceerde eerder deze maand een omzetgroei van 2 procent over het afgelopen jaar. De cijfers zijn beter dan die van de meeste offline concurrenten, maar ze verbleken bij die van online retailers op de Duitse thuismarkt. Zij noteerden een gemiddelde groei van 27 procent, pure players zagen hun omzet zelfs met 40 procent toenemen.

Eigen platform, eigen merken
Otto zoekt verdere groei met een nieuw e-commerce platform van eigen makelij, dat momenteel wordt ontwikkeld en een einde maakt aan Otto’s samenwerking met Intershop. Verder ziet Otto veel potentieel in de verkoop van (meer) private labels. Amazon.de is de met afstand grootste webwinkel van Duitsland, Zalando rapporteerde onlangs een (internationale) omzetgroei van 125 procent.

Afgelopen jaar kwam 80 procent van Otto’s omzet uit het online kanaal, daarmee goed voor circa 1,7 miljard euro.