Webwinkels vinden het moeilijk te bepalen hoe zij bij de verkoop van computers en laptops de thuiskopieheffing aan consumenten moeten doorberekenen. In veel gevallen betalen online shops de heffing nu uit eigen zak.
Dit concludeert Webwereld naar aanleiding van een rondgang langs online retailers als Media Markt, Bol.com, Coolblue en BCC. Webwinkels hebben vooral moeite met hoe en wanneer zij klanten moeten informeren over de heffing, die auteurs en artiesten compenseert voor het kopiëren van muziek en films voor privégebruik.
BCC, Media Markt, Bol.com, Coolblue
De extra kosten van 6,05 euro (PDF) op de prijs van een computer worden bij BCC nadrukkelijk op de website vermeld. Media Markt laat de heffing pas zien in de betaalfase van een bestelling en bij Bol.com en Coolblue betaalt de webwinkelier, zonder dit te vermelden, de heffing voor de consument.
‘We dragen de heffing natuurlijk wel af, maar we willen voor we de heffing gaan doorberekenen aan de klant eerst kijken naar hoe dit moet worden geïmplementeerd, zodat we aan klanten kunnen laten zien waar dat bedrag vandaan komt", aldus Maurice Nieuwland van Bol.com tegen Webwereld.
Specificatie niet verplicht
De Consumentenautoriteit meldt dat de totaalprijs voor een product vooraf duidelijk moet zijn. Zo tikt de organisatie bijvoorbeeld prijsvechtende vliegtuigmaatschappijen op de vingers die allerlei extra kosten weglaten op de website. Het specificeren van de thuiskopieheffing is echter niet verplicht voor winkeliers. Dit bedrag kan ook worden verwerkt in de totaalprijs. Stichting de Thuiskopie ziet dit vermelden liever wel gebeuren, zodat iedereen kan zien waarvoor wordt betaald.
Foto: ´Male hand holding a laptop, isolated on white´, Shutterstock
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Onduidelijkheid bij webwinkels over doorberekenen thuiskopieheffing
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.