Kortingssites schermen vaak met hoge kortingen op producten of uitjes, maar klanten zijn niet altijd het goedkoopst uit bij deze partijen. Die conclusie trekt de Consumentenbond uit eigen onderzoek. ‘Er waren aanbiedingen die ergens anders beduidend goedkoper waren.’
De Consumentenbond legde 50 kortingsacties van 10 verschillende kortingssites onder de loep: Groupon.nl, Goldendeals.nl, Groupdeal.nl, Mijnkortingscode.nl, Uitmetkorting.nl, Couponcode.nu. Actiepagina.nl, Actie-korting.nl, Actiecode.nl en Mooiedeal.nl. Bij de helft van de gescreende acties ging het om vouchers, bij de andere helft om kortingscodes.
Van de 25 onderzochte 'voucher deals' waren er 18 die minimaal 25 procent goedkoper waren dan elders op het web. Sommige kortingen liepen op tot meer dan 50 procent, maar er waren dus ook negatieve uitzonderingen (tot 61 procent duurder). Van de 25 kortingscodes hadden er 12 een toegevoegde waarde, aldus de bond: zonder die code had de klant geen korting gekregen.
Raadzaam
Het is raadzaam aanbiedingen altijd goed tegen het licht te houden, stelt de Consumentenbond. Sommige aanbiedigen gelden alleen op bepaalde dagen en soms moet er snel worden geboekt om vouchers te kunnen verzilveren. Een veelgehoorde klacht is dat een uitje of cursus steeds volgeboekt is. ‘De beschikbaarheid is niet altijd inzichtelijk vóór de koop’, rapporteert de Consumentenbond, die verder onder meer wijst op onvoorziene kosten (zoals verzendkosten).
Speciaal gemaakt
Ook verkeerd vermelde oorspronkelijke prijzen zijn een probleem: ‘Zo is het "menu van de chef" voor 2 personen bij de Shore Club in Huizen volgens Goldendeals 99 euro waard, maar kost het menu volgens de website van het restaurant 74 euro', aldus de bond vandaag op zijn website. In een binnenkort te verschijnen artikel in de Consumentengids staat dat sommige acties speciaal voor kortingssites gemaakt lijken te zijn: 'De producten of uitjes zijn net iets anders dan bij de aanbieder of elders op internet. Prijzen vergelijken is daarom af en toe een hele klus.'
Verantwoordelijkheid
Bij te late verzending of ontevredenheid over een product of uitje, is het volgens de Consumentenbond vaak onduidelijk wie de klant hierop kan aanspreken. ‘De aanbiedingssites nemen alleen verantwoordelijkheid voor de levering van een kortingsvoucher.’ Op dit punt ontvingen de Consumentenautoriteit en de Consumentenbond veel klachten over Groupon, dat vorige maand beterschap beloofde.
Pact met Kieskeurig.nl
De Consumentenbond sloot afgelopen najaar een pact met Kieskeurig.nl om het aanbod aan vergelijkingen op zijn eigen site fors uit te breiden. De bond verdient commissie aan verwijzingen naar achterliggende webwinkels. Volgens Imbulls' Jochem Vroom, die reageert onder het bericht van de Consumentenbond, zou de bond met zijn onderzoek naar kortingssites 'concurrentjes willen pesten'. Een uitgebreid artikel over het onderzoek verschijnt in het aprilnummer van de Consumentengids.
Goh... Ziet Kieskeurig zijn bezoekersaantallen afnemen? Raar reclamebericht dit.
Het is jammer om te zien dat de Consumentenbond geen onderscheid heeft gemaakt tussen betaalde coupons (groupon) en kortingssites (bijv. onze site). Een gratis korting voor een consument blijft een korting, dat misschien het product ergens anders goedkoper verkrijgbaar was kan altijd gebeuren. Als de Consumentenbond had aangegeven hoe deze werden gezocht dan had de consument er veel meer aan gehad. Nu staat er (in het betreffende artikel) dat de kortingscode werd toegepast bij <webwinkel> maar ELDERS (waar dan?) goedkoper was. Zo kan er helemaal niet gecontroleerd worden of dit wel om exact hetzelfde product gaat. Misschien was het wel oude collectie wat op een outlet pagina stond. Uiteraard is het product dan goedkoper maar misschien gaat de consument juist voor de nieuwe collectie, of de betrouwbaarheid van een webwinkel. Is het product ook daadwerkelijk aangeschaft? Ik kan je nu een paar webshops geven waar chinese namaak voor echt wordt verkocht of waar producten uberhaupt nooit geleverd zullen worden, die producten zijn vaak ook een stuk goedkoper... Het is jammer van de negatieve insteek van de Consumentenbond en dat ze vervolgens niet verder komen dan 'pas op wat/waar je op internet koopt'.