Zalando heeft opnieuw een webwinkel gelanceerd op een apart domein. Een paar maanden geleden werd met Emeza al een nieuwe site met luxe fashion voor Duitse vrouwen geopend, nu heeft Zalando een webwinkel geopend voor artikelen van het eigen merk Kiomi.
Kiomi.com is een merksite, terwijl ‘oudere zus’ Emeza een selectie van verschillende merkartikelen biedt die ook op Zalando.de te koop zijn. Waar de nieuwkomer zich richt op heren en dames, mikt Emeza specifiek op vrouwelijke webshoppers met een hoog gepositioneerd aanbod. Kiomi laat zich beter vergelijken met betaalbare modemerken als Zara en Topshop, vindt Excitingcommerce.
Specifiek aanprijzen
De ruim driehonderd ‘zeitlosen Fashion-Favourites’ van Kiomi zijn ook te koop op Zalando.de (en overigens op Zalando.nl). Met de nieuwe site prijst de Duitse pure player het eigen label specifiek aan, terwijl de van Zalando bekende leveringsvoorwaarden gelden. Of er een Nederlands equivalent komt is onduidelijk.
zLabels
Zalando’s dochterbedrijf zLabels zorgt voor de productie van een waaier aan eigen merken. Die tekenen volgens Duitse mediaberichten voor in ieder geval een kwart en misschien wel de helft van Zalando’s omzet, afgelopen jaar uitgekomen op 1,15 miljard euro. Kiomi, (nog) niet te vinden op de huismerkenlijst van zLabels, is het eerste private label met een eigen webwinkel.
De ontwikkeling van specialty-en niche webwinkels zet zich nu dan ook echt door bij de grote pure players. Van de allom bekende webwinkels met zeer brede en diepe assortimenten met uitgebreide zoekfuncties naar kleinere niche en specialty webwinkels met een beperkter (zeer beperkt) assortiment zoals Zalando en Bol dat nu zijn. Veelal ook de best verkopende producten (al dan niet met hoge marges / eigen merk) die men extra goed wil aanprijzen in aparte webwinkels. Is dat misschien het succes van de diverse gesegmenteerde webwinkels van Coolblue. Immers als je bijvoorbeeld een tandenborstel nodig hebt ga je direct naar tandenborstelstore en hoef je niet zoals bij Bol eerst te zoeken in het totale aanbod middels de eliminatie- en zoekfunctie.
Ach bij de stenen winkels zie je toch hetzelfde? Daar heb je ook meerdere ketens / merken die van dezelfde eigenaar zijn, dus waarom ook niet met webshops?
Gaat Zalando dezelfde kant op als CoolBlue?