Zalando heeft in 2012 een omzet geboekt van 1,15 miljard euro. Dit is 125 procent meer dan een jaar eerder. Het verlies kwam uit op iets meer dan 90 miljoen euro, blijkt uit de cijfers van Zalando.
Het verliespercentage van 8 procent is het gevolg van investeringen. In de belangrijke markten Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk draaide Zalando afgelopen jaar break-even. In 2011 kwam het verliespercentage overigens nog op 12 procent (ruim zestig miljoen euro) uit.
Nederlandse omzet
David Schröder, COO van Zalando, liet zich in december ontvallen dat de Nederlandse omzet van de Duitse pure player op ongeveer 200 miljoen euro zou uitkomen vorig jaar. Daarmee tekent ons land voor circa een zesde van alle Zalando-omzet. De omzetten worden in het bericht van vandaag niet uit naar land uitgesplitst.
Omzetontwikkleling
Onderstaande figuur brengt de omzetontwikkeling van het nog jonge Zalando in beeld:
Retouren
Zalando meldde half januari in Die Welt dat het ongeveer de helft van de producten die het uitstuurt retour krijgt. Directeur Ruben Ritter vertelde dat het bedrijf ook winst kan maken met een flinke (voor de klant gratis) retourstroom. ‘Wir sind sicher, dass das geht.’ In zijn thuisland experimenteert Zalando ondertussen met virtuele pastechnologie van Metail, die het aantal retouren terug moeten brengen.
Zelf doen
Zalando investeerde het afgelopen jaar onder meer in eigen magazijnen, waar ook andere online verkopers gebruik van kunnen maken. Het bedrijf neemt steeds meer onderdelen van het online verkoopproces zelf ter hand. Zo nam Zalando eerder dit jaar zijn eigen e-commerce software in gebruik. In Duitsland laat de online retailer ook andere verkopers toe op zijn platform, de opening van de Nederlandse marktplaats is aanstaande.
Best knap, met een retourstroom van 50% slechts 8% verlies draaien. 92 miljoen als ik het goed heb. En dan niet in de landen waar ze het beste vertegenwoordigd zijn.
Ik ben benieuwd hoe lang ze dat gaan volhouden.
Totdat de markt kapot is? Toevallig eergisteren stukje over geschreven http://kijkeven.blogspot.nl/2013/02/het-zalando-effect.html
Ze bouwen naamsbekendheid op, dat zeker. En er zijn en zullen een boel winkels omvallen, dat zeker. Maar hoe trouw is die klant? En voor starters moet het een walhalla zijn; een schoongeveegde markt....
De retourzendingen blijft toch een probleem. Zalando moet gaan bedenken of er de optie bestaat om de retourzendingen (flink) te beperken. De verliezen op dit moment worden dan heel snel omgezet in flinke winsten. In zo een korte tijdsduur zo groot worden is heel bijzonder. Net zoals Amazon is het eerst (aantal jaren) verlies nemen om vervolgens de grote baten binnen te halen.
Dat mag toch ook wel, na al die reclames die constant online en op de tv te zien zijn!
Iemand moet toch die verliezen dekken. Wie kan dat nou?
Welke geldschieter heeft die bedragen. Geen normaal bedrijf kan dit volhouden! Kan iemand mij dat uitleggen waarom t wel kan?
Helft van alle orders komt retour? Bewonderingswaardig dat er na gratis verzending, kosteloos retourneren en een extreem dure marketingmachine slechts 8% verlies wordt gemaakt
Het antwoord op de vraag hoe ze slechts 8% verlies kunnen draaien met 50% retouren werd gisteren beantwoord op de Duitse televisie. Een documentaire over Amazon. Met schrijnende arbeidsomstandigheden voor de veelal buitenlandse werknemers. A la de champignonteelt in Nederland. Er werd zelfs gesproken over nazi-praktijken.
Over Zalando is ook ooit een documentaire gemaakt; "genadenlos billig" heette die als ik het goed heb.
Goedkoop is tegenwoordig allang geen duurkoop meer. Het betekent dat iemand anders de rekening betaalt.
Goedkoop en gratis werkt overconsumptie in de hand. Goedkoop en gratis zorgen ervoor dat de economie niet meer groeit. Er wordt minder omgezet omdat prijzen lager en lager worden. De consument betaalt niet meer wat het kost.
Het gratis rondpompen van goederen. Daar hangt een prijskaartje aan.
NB redactie. Mijn link in vorige reactie werkt niet. Als .nl vervangen wordt door .com zou ie het moeten doen.
@Artoek: de redactie kan reacties slechts verwijderen, niet aanpassen..
@Arjan okay. Heb dat blog net op eigen domein gezet. Om dit voor de toekomst te voorkomen.
Domeinnaam is "kijke niet kope". Omdat ik verder geen commercieel doel heb met dat blog :-).
Maarre, voor Zalando en kornuiten geldt helaas "passe niet kope".
Helemaal eens met alle reacties. Dit soort bedrijven zijn niet goed voor de economie. Ze slopen met hun lange adem en grote zak geld andere ondernemers die iedere Euro nodig hebben om te blijven draaien. En de consument denk steeds vaker dat het allemaal maar heel normaal is. Verzendkosten? Wat is dat! Laatst mailde een klant dat 2,50 verzendkosten wel erg veel is. Wist u dat transport nooit gratis is.... etc. Een PostNL zegel kost ook 6,75. Dat zijn toch ook verzendkosten? Ik merk wel in mijn omgeving dat mensen moe worden van al dat gemak. En ik snap dat wel. Liever weer eens lekker gaan passen, voelen, beleven, praatje, gunnen en ervaring aanhoren. Een mooie mix lijkt me geweldig en het beste.
Vraag gewoon een reeel bedrag voor verzendkosten zodat de klant beseft dat ook al die webshops gewoon iedere maand een factuur krijgen voor al dat vervoer. Ik zeg "bewuster kopen mensen". Dat spaart al enorm op de retourstroom enz. Maarja de bekendste willen zijn is schijnbaar belangrijker met al die iritante reclames (lees marketing). Net zolang geld erin blijven pompen en dan op het juiste moment verkopen dat is hun doel. Geldwolven ;-)
Ik ben het eens met MiC het is gewoon belachelijk om geen verzendkosten te bereken als je toch al 6,75 kwijt bent om een pakket te verzenden via Post NL. Elke andere ondernemer kan hier nooit tegen op boxen...die iritante reclames (lees marketing) zijn inderdaad te belachelijk voor worden...Marcos..