Pixmania heeft alle fysieke winkels op zijn Franse thuismarkt gesloten. Eerder gingen de winkels in Spanje, Portugal en België al dicht. De oprichters van Pixmania waren altijd pleitbezorger van winkels naast het online verkoopkanaal.
Medeoprichter Jean-Emile Rosenblum hield het publiek op de Global E-commerce Summit nog voor dat er eigenlijk maar één ding op zit voor pure internetverkopers: winkels openen. ‘In heel veel categorieën zullen maar heel weinig pure players overleven’, zei Rosenblum juni vorig jaar in Barcelona. ‘Ze kunnen de komende jaren een boost aan hun business geven door winkels te openen. Een winkel is net zo goed een trekker van verkeer als Google dat is.’
Rosenblum sloot zelfs niet uit dat Pixmania op termijn de helft van zijn omzet uit het fysieke kanaal zou halen. Dat lijkt nu uitgesloten; alle winkels van Pixmania, 10 in Frankrijk, 10 daarbuiten, zijn inmiddels fermé:
Schoon schip
Toch komt de winkelsluiting volgens Franse media niet als een verrassing. Het Britse Dixons Retail, al jaren meerderheidsaandeelhouder, is sinds augustus voor 99 procent eigenaar van Pixmania. De oprichters en broers Jean-Emile en Steve Rosenblum verloren hun directiezetel en de Brit Phil Birbeck kwam aan het bewind om schoon schip te maken.
Dixons maakt nu een eind aan de op zichzelf prijzige winkeloperatie. In ruil daarvoor belooft Birbeck meer producten tegen nog betere prijzen aan te zullen bieden online. Ook zal Pixmania gaan investeren in online klantrelaties.
Dalende omzet en verlies
Pixmania is actief in 26 landen, waaronder Nederland. Het bedrijf kampt met dalende omzetten (minus 10 procent tot 843 miljoen euro), terwijl webconcurrenten als Amazon en Cdiscount groei noteren. Pixmania’s laatste boekjaar (tot april 2012) werd afgesloten met een verlies van 25 miljoen euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Pixmania sluit al zijn winkels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.