Twinkle | Digital Commerce

Online gigant Zappos lanceert gepersonaliseerd shoppingplatform

2017-05-27
180101
  • 1:40

Zappos breidt zijn service uit met een nieuwe webwinkel. Glance is gelanceerd als een social commerce platform waarop klanten een selectie van het assortiment kunnen bekijken.



Fastcompany.com
schrijft dat de nieuwe dochter-webshop een reactie is op de toenemende kritiek van Zappos-klanten op de onoverzichtelijkheid van het assortiment. De dertien jaar oude Amerikaanse e-commerce gigant biedt rond de 127.000 producten aan in de categorieën kleding, schoenen en woonaccessoires en heeft een jaaromzet van 1 miljard dollar. Amazon is eigenaar van Zappos.

Gepersonaliseerd
Het nieuwe verkoopplatform Glance moet de onoverzichtelijkheid oplossen voor klanten die daar behoefte aan hebben. De online shop focust zich op de verkoop van schoenen, kleding en accessoires met behulp van social media en heeft als doel klanten een ‘curated’ selectie te tonen van het assortiment van Zappos. Dankzij een database vol social data kan Glance consumenten producten en bijpassende artikelen tonen die zij graag willen zien.

Het meeste verkeer naar Glance komt volgens Fastcompany.com vanuit Pinterest. De lay-out van het platform is in de stijl van het sociale medium opgezet met grote afbeelding en de mogelijkheid om producten te ‘hearten’ (een soort liken). ‘Doordat bezoekers de producten kunnen ‘hearten’, ontwikkelt Glance een eigen community van klanten die elkaars favoriete items kunnen bekijken’, zegt Carrie Whitehead, productmanager bij Zappos. Ook kunnen klanten de producten direct aanschaffen door op de button ‘go buy this’ te klikken. Zij worden dan geleid naar de productpagina op Zappos.com.

Eigen netwerk
Zappos deed in het verleden al een poging om van zijn platform een community te maken. My.Zappos.com werd echter uit de lucht gehaald omdat ‘klanten het gemakkelijker vinden vanuit hun eigen netwerk producten te delen in plaats van enkel in een apart netwerk als My.Zappos’, zegt Will Young, directeur van onderzoeksafdeling Zappos Labs.

De gepersonaliseerde content van Glance zal in de nabije toekomst niet leiden tot eenzelfde personalisatie van het Zappos-assortiment op de website, zegt Whitehead. ‘Wel kunnen we de promotie van onze items op Zappos.com aanpassen aan de gegevens die we krijgen via Glance over de door consumenten meest gewaardeerde artikelen.’