Facebook is gestart met het testen van een nieuwe versie van zijn ‘Facebook Aanbiedingen’-dienst Offers. Consumenten kunnen straks op twee manieren gebruik maken van een aanbieding die retailers op het sociale medium hebben geplaatst.
Dat meldt onder andere Internet Retailer.
Momenteel zijn diverse door Facebook niet bij naam genoemde ‘global retailers’ bezig met het testen van de dienstuitbreiding. In de vernieuwde versie geven retailers consumenten de kans om direct gebruik te maken van de aanbieding door op een ‘Shop now’-button te klikken of om de actie te bewaren voor later via de button 'Remind me'.
Reminder
De ‘Shop now’-button leidt consumenten, zoals in de huidige versie ook al gebeurt met de ‘Get offer’-button, direct naar de bestelpagina van de bijbehorende webshop. De ‘Remind me’-button is een extra service waarbij de aanbieding ‘opgeslagen’ wordt op Facebook om later te gebruiken. De beheerder van de actiepagina stuurt de klant een reminder van de actie en geeft aan wanneer de aanbieding afloopt. Bij beide opties laat de paginabeheerder weten of de actie geldt voor de online shop en/of de offline winkel.
Collections
Facebook Offers is één van de diensten die Facebook de afgelopen periode heeft geïntroduceerd om de verkoop van producten via het netwerk te stimuleren. In oktober vorig jaar lanceerde het bedrijf Facebook Collections. Daarbij kunnen consumenten via de ‘Want-button’ aan hun vrienden laten weten dat zij een product graag willen hebben, voor bijvoorbeeld hun verjaardag. Vrienden kunnen deze producten aanschaffen in een van de aangesloten winkels. Op basis van de ‘wants’ zouden retailers gerichter kunnen adverteren.
Gifts
In februari van dit jaar presenteerde Facebook in Amerika een plastic kaart voor zijn ook nog relatief jonge cadeauservice Gifts. Het tegoed op de kaart kan online én offline worden besteed.
Facebook timmert aan de weg om de aandeelhouders meer waarde te bieden. Dit levert mooie kansen op voor retailers en andere commerciele bedrijven. Maar zit de 'facebooker' er wel op te wachten? Is het niet juist het idee dat op dit sociale medium sociaal wordt geacteerd?
Ik ben benieuwd hoe ver Facebook kan gaan tot de massa het zat is. Tot die tijd zijn de kansen voor bedrijven om een groot bereik te realiseren enorm.