Twinkle | Digital Commerce

Facebook brengt plastic cadeaukaart op de markt

2017-05-27
180101
  • 1:13

Facebook biedt Amerikanen voortaan de mogelijkheid om connecties een Facebook-cadeaukaart te geven. De plastic pas kan worden aangeschaft in Gifts, de in september gelanceerde service van Facebook. Het tegoed op de kaart kan online én offline worden besteed.

Facebook lanceerde Gifts afgelopen najaar in de Verenigde Staten. Amerikaanse gebruikers van het sociale netwerk krijgen onder notificaties over verjaardagen (‘Jack Jackson wordt 50’) en andere zogenoemde life events een link te zien met de tekst ‘Give him a gift’. De geefoptie is ook elders op het sociale netwerk te zie.

Kopen of laten kiezen
Wie op de link klikt kan binnen Facebook een cadeau kopen voor zijn vriend of vriendin. De aanschaf wordt kenbaar gemaakt via een privé-bericht en desgewenst ook via de publieke wall van de ontvanger. Digitale cadeaus worden meteen verzonden. Fysieke cadeaus, waaronder de nieuwe cadeaukaart met shoptegoed bij een of meerdere retailers, worden binnen enkele dagen toegestuurd als Facebook-pakketje.

Amerikaanse retailers kunnen contact opnemen met Facebook om hun producten via Gifts te slijten. De commissie die participanten als 1-800-Flowers.com en Art.com afdragen verschilt per retailer en per productcategorie.

Collections en Offers
Gifts is een van de services waarmee Facebook inkomsten zoekt uit e-commerce. Het sociale netwerk probeert ook met andere diensten als Collections en Offers ('Facebook Aanbiedingen') vraag en aanbod direct te koppelen op zijn platform.