De online productbestedingen in Duitsland zijn afgelopen jaar met 27 procent gegroeid, om uit te komen op 27 miljard euro. Waar Otto zijn webomzet een stuk minder zag stijgen, boerden online marktleider Amazon en Zalando buitengewoon goed in 2012.
Het online kanaal tekende afgelopen jaar voor ruim 70,2 procent van alle verkoop op afstand in Duitsland, door TNS Intfratest voor het Bundesverband des Deutschen Versandhandels becijferd op 39 miljard euro (plus 16 procent). Het relatieve belang van de catalogus, vijf jaar geleden nog de grootste omzetmaker, neemt steeds verder af. BVH gaat voor het lopende jaar uit van 21 procent extra omzet uit online productverkoop.
Amazon, Otto en Zalando
Amazon, de grootste webverkoper van Duitsland, beleefde een goed jaar bij onze oosterburen: in 2012 kwam de omzet bij onze oosterburen (uit producten en diensten) uit op 8,7 miljard dollar, 21 procent meer dan in 2011. Volgens Duitse media zal de omzetgroei van Otto procentueel enkelcijferig blijken en daarmee al gauw drie keer kleiner dan de groei van de Duitse online productbestedingen overall. Vanochtend maakte aandeelhouder Kinnevik bekend dat de (internationale) omzet van Zalando afgelopen jaar uitkwam op 1,15 miljard euro, 125 procent meer dan in 2011.
Wij merken ook dat onze Duitse buren minder sceptisch zijn tov online bestellen, de afgelopen jaren is dit zeker in positieve zin verandert!