Bol.com opent vandaag zijn nieuwe speciaalzaken ‘Dier’ en ‘Tuin & Klussen’. Veel producten waren gisteren al te vinden op de site, inmiddels is ook de homepage aangepast. Het merkportfolio is uitgebreid met onder meer Whiskas, Bonzo, Histor, Bosch, Lips, Kärcher en Gardena.
Bol.com maakte afgelopen woensdag bekend zijn assortiment uit te breiden met zestigduizend artikelen voor ‘huisje, boompje, beestje’. In de dierenspeciaalzaak van de Ahold-dochter zijn ongeveer tienduizend producten te koop. Klanten vinden er onder meer ‘alles voor hun honden, katten, vissen, knaagdieren, vogels en zelfs reptielen en paarden’.
‘Groot gat in de markt’
Uit een onderzoek dat Bol.com liet uitvoeren door Multiscope blijkt dat nog geen 10 procent van de Nederlandse huisdierenbezitters producten online koopt. ‘Nu gebeurt dat veelal nog offline, zoals in de supermarkt en de dierenspeciaalzaak’, constateert de online retailer. ‘De gemiddelde huisdierenbezitter is allang klaar om artikelen online te bestellen, het aanbod was tot vandaag echter nog uiterst beperkt.’ Bol.com denkt een ‘groot gat’ te kunnen vullen in de markt die online onder meer wordt bediend door dierwinkelketen Pets Place en de Duitse pure player Zooplus.
Tuin & Klussen
Bol.com opent vandaag ook zijn speciaalzaak voor Tuin & Klussen, die afgaande op de eerder genoemde aantallen met zo’n vijftigduizend artikelen is gevuld. Er zijn aparte homepages gemaakt voor de naamgevende productgroepen (tuin, klussen). Daarop wordt respectievelijk gewezen op snoei- en op klusadvies met checklists.
Geen levende producten
Met de uitbreiding van vandaag gaat Bol.com de strijd aan met dierenwinkels, tuincentra en bouwmarkten. De nummer 2 van de Twinkle100 biedt geen levende producten aan (dieren en planten), die wel tot het standaard assortiment van de offline concurrenten behoren.
Docdata en PostNL
Voor alle genoemde productcategorieën werkt Bol.com samen met zijn vaste fulfilmentpartner Docdata. PostNL draagt zorg voor de bezorging van producten.
De vraag die bij mij opkomt?
Is dit goed of slecht voor de economie.
In Nederland zijn duizenden winkels en webshop actief in de Dierbenodigdheden branche. Online was de dierbenodigdheden branche zeer goed vertegenwoordigd met o.a. petsplace, divosa, Macrovet, Agradi etc. Alles was en is online te koop.
Wat voegt Bol.com hier dan nog aan toe. Buiten dat ze de markt van de kleine ondernemers enorm verstoren.
Laten we voor het gemak even zeggen dat er in Nederland 10.000 werknemers werken in dierenwinkels en online winkels.
Al deze bedrijven hebben nu een redelijke maar kleine boterham en voorzien vele gezinnen aan een boterham.
Wanneer internet reuzen zoals Bol.com bijvoorbeeld dierbenodigdheden gaan aanbieden doen zij dat met een klein team en een hoop automatisering. Maar ze geven geen 10 duizenden werknemers en gezinnen een inkomen.
Uiteraard zal er wel wat verdiend worden door de toeleranciers van Bol, maar die worden uitgeknepen met een provisie van 15% plus 0,99 ct en tevens mogen ze zelf voor de verzendkosten en de verpakkingen opdraaien.
Op de lange termein denk ik dat BV Nederland hier niet beter van wordt, er zal minder verdiend worden door de kleine ondernemers en zijn werknemers. waardoor zij ook weer minder uit kunnen geven.
Nu is mijn verhaal gebasseerd op dierbenodigdheden, maar het geld net zo goed voor drogisterij artikelen, baby en speelgoed etc. De winkellier en de kleine / middelgrote webwinkels en al zijn/haar werknemers worden hiervan de dupe.
Ik heb er eens even doorheen gebladerd. Ik zie niets van toegevoegde waarde. Het assortiment is ten eerste rommelig opgesteld met alleen merknamen als attributen om op te filteren. Oftewel, veel pagina's doorbladeren en goed naar de titels kijken om te vinden wat je zoekt, veel gedoe. Tevens missen er bij veel producten de foto's.
Daarnaast zijn de prijzen even hoog of hoger als bij de bouwmarkten. Nu denk je: maargoed, vandaag besteld, morgen in huis, dat heb ik er dan wel voor over. Maar nee, de levertijd is 3 tot 5 werkdagen. WAT? Sorry, dan stap ik toch liever even op het fietsje of in de auto naar de bouwmarkt voor die paar spullen. Ik ga geen hele werkweek op mijn klusspullen wachten als ik die goedkoper dezelfde dag nog in de bouwmarkt kan kopen, waar alles WEL overzichtelijk staat opgesteld.
Ook in de dieren categorie staan alleen maar dure spullen. Die kun je elders online veel goedkoper krijgen. Tevens zijn al die kattenproducten geschikt voor katten tot slechts 7kg. Niet geschikt voor raskatten dus. En wie koopt er nou een krappaal van 100 voor een simpel vuilnisbakkenras katje?
Ik ben benieuwd hoe dit aan gaat slaan bij de consumenten. Ik ben zelf in ieder geval afgeknapt. Wanneer bol.com hun levertijden aanpast ben ik om, maar daar zij natuurlijk niet al deze spullen in hun eigen magazijn hebben ben ik bang dat die levertijd er niet beter op gaat worden. Jammer.