Twinkle | Digital Commerce

Zalando test virtuele paskamer

2017-05-27
180101
  • 1:14

Zalando test momenteel een nieuwe technologie (video) voor virtuele paskamers. Het systeem, dat de naam Metail draagt, helpt bezoekers de juiste maat te vinden voor kleding in de shop. Met pasfunctionaliteit op afstand hoopt Zalando het aantal retouren te reduceren.

Met behulp van een webcam en de bijbehorende software op de website van Zalando kunnen consumenten twee foto’s van zichzelf uploaden. Het programma geeft op basis van de foto's en zelf in te voeren meetgegevens aan welke maat de bezoeker het beste kan ‘passen’. Ook toont het programma hoe de gekozen kleding op het lichaam valt (‘goede pasvorm’, ‘te groot’, ‘strak’). Dit laatste wordt gebruikt om de consument een beter inzicht te geven van de ‘probleemzones’ voor het kledingstuk (voorbeeld) op het lichaam.

Zalando test het systeem op de productpagina’s van ongeveer tweehonderd items van de eigen merken Zalando Collection, Zalando Essentials, Even&Odd en mint&berry. Het programma is verbonden met social media als Facebook, zodat consumenten hun favoriete kledingstuk kunnen delen met vrienden.

Otto
De nummer 18 uit de Twinkle100 is behalve met Metail ook in gesprek met UPcload, een ander bedrijf dat nieuwe programma’s voor virtuele paskamers ontwikkelt. Deze software gaat door Otto getest worden, kondigde de online retailer vorig jaar augustus zelf al aan.

Twinkle besteedt in het tweede nummer van dit jaar (verschijnt 26 februari) uitgebreid aandacht aan de (on)mogelijkheden van virtuele paskamers.