Twinkle | Digital Commerce

Zalando-directie: ‘Helft retour is gebruikelijk’

2017-11-11
349275
  • 1:17

Zalando krijgt ongeveer de helft van de producten die het uitstuurt retour, zegt de directie van het bedrijf tegen Die Welt. Ze benadrukt dat retouren nu eenmaal bij online verkoop horen en wijst geruchten over nog hogere retourpercentages naar het rijk der fabelen.

De driekoppige directie van Zalando laat in Die Welt weten dat het percentage retouren per productcategorie sterk verschilt. Zo worden sokken minder vaak teruggestuurd dan zomerkleren, al is ook daar het retourpercentage geen 70 procent, wat wel wordt gesuggereerd.

Rode cijfers
Zalando, de nummer 18 van de Twinkle100, boekte een verlies van naar verluidt 40 miljoen euro in 2011. De jonge directeuren Robert Gentz en Rubin Ritter en David Schneider bevestigen de nog altijd rode cijfers, maar tekenen aan dat Amazon na zijn oprichting eerst ook jaren verlies maakte. En winst maken kan ook met flinke (voor de klant gratis) retourstromen. ’Wir sind sicher, dass das geht’, aldus Ritter. Overigens experimenteert Zalando in zijn thuisland met virtuele paskamers die het aantal retouren terug moeten brengen.

Faciliteren
Afgelopen jaar zou Zalando alleen ons land al goed zijn geweest voor een omzet van 200 miljoen euro. De opening van een marktplaats voor Nederlandse webverkopers is aanstaande; informatie over het partnerprogramma is al op Zalando.nl te vinden. Zalando wil online retailers ook op andere terreinen faciliteren, onder meer door eigen magazijnen open te stellen voor concurrenten.