PostNL heeft zijn e-commerce activiteiten opnieuw ingericht. Carlos Mendes Aguiar is aangesteld als directeur van de nieuwe business unit Retail & E-Commerce Services. Woordvoerder Marc Potma spreekt van een ‘one-stop shop’ voor online verkoopactiviteiten van retailers.
PostNL, toen nog TNT Post, positioneerde zich enkele jaren geleden als hoofdaannemer voor e-commerce trajacten, vooral van retailers die een snelle entree wilde maken als webverkoper. Het bedrijf hielp onder meer WE Fashion en M&S Mode bij de uitrol van hun online verkoopkanaal, samen met ‘onderaannemers’ als Eperium, Neckermann, Adyen en Cendris.
Kernactiviteit
Met de splitsing van TNT Express en de naamswijziging naar PostNL werd e-commerce twee jaar geleden zelfs een van de drie kernactiviteiten van het postbedrijf, gevisualiseerd in het nieuwe logo (één van de drie zijden). Later ging PostNL zich met mijnWinkel.nl en zijn deelname aan de campagne Nederland verdient online ook op starters en het MKB richten. Ondertussen voerde de nummer 41 van de laatste Twinkle100 ook de eigen online verkoopactiviteiten op, maar die zijn met de verkoop van Kadowereld.nl en de verhuizing van Sjopze.nl weer teruggeschroefd.
Business unit
Om de markt beter tegemoet te kunnen treden als e-commerce dienstverlener heeft PostNL nu een speciale business unit opgericht met de naam 'Retail & E-Commerce Services'. Die valt organisatorisch gezien onder de pakjespoot van PostNL. De unit ontwikkelt ‘deel- en totaaloplossingen in elke schakel van de e-commerce keten’, waaronder webshop management, ordermanagement, fulfilment, distributie en klantenservice. Woordvoerder Potma daarover: ‘De commerciële organisatie is gecentraliseerd. We gaan verder met één loket voor retailklanten. Daarbij werken we grof gezegd via drie lijnen: we helpen retailers bij het online gaan, we ontzorgen hen logistiek en we verbeteren sites en daarmee business door orderdata te analyseren.’
Directie
Carlos Mendes Aguiar, voormalig managing director van PostNL voor de zakelijke markt, leidt de nieuwe unit van PostNL. Guido de Wit is sinds 1 januari directeur e-commerce services, Lars Heugel is directeur marketing en business development, Harald de Jongh verkoopdirecteur. Zij waren allemaal al in dienst bij PostNL of dochter Netwerk VSP.
Alweer? Gaat het nu wel lukken?
Je kunt niet in alles goed zijn en ieder zijn vak..
Beste Hr. Aguiar, bedankt voor uw kaart met excuses EN code om een tijdschrift naar wens uit te mogen zoeken-------------
en dan is het stil , want onmogelijk te doen . Gaarne uw reactie !!!!
Elly Mauri