Levaleva.nl presenteert zich vandaag als een ’moderne webshop met meubels van bekende fabrikanten, gekoppeld aan de beste woonwinkels van Nederland’. Eigenaar Design365 wist meer dan veertig woonwinkeliers te interesseren voor het concept.
Volgens de initiatiefnemers ontbreekt het in ons land aan goede meubelinitiatieven die clicks & bricks combineren. Ze rekenen voor dat in Duitsland inmiddels 20 procent van de meubelverkoop online plaatsvindt, wat voor de Nederlandse markt zou neerkomen op een omzetpotentie van 300 miljoen euro.
Schakel
Bij de start bestaat het aanbod van Levaleva.nl uit zo’n vijfhonderd ‘grootmeubelen' van fabrikanten als Label, Pastoe, Bert Plantagie, Topform, Qoot en Danca. Hun producten zijn ook te bekijken en te koop bij een deel van de nu ruim veertig deelnemende ondernemers: 'We fungeren als een onafhankelijke schakel tussen de fabrikanten en de woonwinkels', legt Jacob van Duijn uit aan Twinkle. De medeoprichter van Design365 voegt toe dat beide partijen best willen verdienen aan online verkoop, maar dat ze daarbij de onderlinge relaties goed willen houden.
Online verkoopproces
Het aantal participanten aan weerszijden moet komend jaar flink groeien. Design365 neemt de winkeliers delen van het online verkoopproces uit handen, van rendering tot de financiële afhandeling van orders. ‘Zo kunnen zij zonder al te veel inspanning en kosten het online kanaal aanboren’, aldus het bedrijf. De woonwinkels zorgen zelf voor de (gratis) levering van orders.
Portals en tools
Levaleva.nl concurreert onder andere met Wehkamp.nl, Direct Design en Zalando-zusje Home24. De nieuwe meubelshop is vanaf de lancering geïntegreerd in woonportals, die volgens Design365 samen honderdduizenden bezoekers per maand trekken: Wonenonline, Liever Interieur en Moviq. Ter inspiratie is Levaleva.nl onder andere gekoppeld aan tools voor 3D-inrichting en lookbooks. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van Hom3Decorator en ShopWithYourFriends, startups van 365Design-medeoprichters Joost Reimert respectievelijk Wouter Brackel.
Ketenconflict
In het persbericht schrijven de initiatiefnemers van Levaleva.nl onder meer dat de meubelbranche kampt met een ‘slepend ketenconflict', dat zij willen doorbreken. Over dat onderwerp zegt Anne de Jongh van webaanbieder Direct Design in het laatste nummer van Twinkle: ‘Lang niet iedereen ziet de grote toekomst van internet als verkoopkanaal, zeker niet voor de high-end designmeubels waar ons assortiment uit bestaat. Bovendien moeten veel van deze partijen (leveranciers, red.) rekening houden met een achterban waarmee ze soms al dertig jaar of meer zaken doen. Dat je daar zorgvuldig mee om wilt gaan, begrijp ik heel goed.’
Kinderachtig
Dat de showroom van Direct Design nog steeds niet is opgenomen in de store finder van sommige leveranciers noemt De Jongh wel ‘kinderachtig’: ‘Als ik dat aankaart, komen ze met flauwe smoesjes. Bijvoorbeeld dat wij geen “optimale” openingsuren hanteren. Storend, zeker omdat de talrijke meubelwinkels met amateuristisch opgezette webshops on the side niets in de weg wordt gelegd. Maar helaas zijn er nog altijd leveranciers die het internet uitsluitend blijven associëren met prijsvechters.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Levaleva.nl bundelt aanbod van fysieke woonwinkeliers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.