Google toont professioneel geschoten foto’s van fysieke winkels voortaan naast de resultaten in zijn zoekmachine. Met een klik op de button ‘see inside’ kunnen Amerikaanse gebruikers het interieur van winkels bekijken.
Google Business Photos, ‘Bedrijfsfoto’s’ in het Nederlands, werd in 2010 getest en vervolgens uitgerold in in de VS, de UK, Australië, Nieuw-Zeeland en Frankrijk. In mei dit jaar kwam de dienst ook in Nederland, Canada en Ierland beschikbaar.
Panoramafoto’s
Winkeliers kunnen internetgebruikers een digitaal kijkje in hun zaak laten nemen met Street View technologie. De panoramafoto’s waren al zichtbaar in Google Maps. Voortaan duiken ze ook op in Google’s gewone zoekresultaten, om te beginnen in de VS (voorbeeld). Alleen winkeliers die een Trusted Photographer van Google plaatjes lieten schieten, komen in beeld (FAQ's).
Klanten boeien
Er is (nog) geen specifieke interface voor de nieuwe feature, schrijft Techcrunch; binnenkijkers moeten de zoekresultatenpagina verlaten voor een virtuele tour door een winkel in Maps. Volgens Google moet zo’n tour (potentiële) klanten boeien: ‘Met Bedrijfsfoto's kunnen uw klanten zoals nooit tevoren bij u rondwandelen, uw interieur verkennen en interactief omgaan met uw bedrijf. Klanten kunnen uw bedrijf nu ervaren alsof ze er echt zijn binnengestapt.’
Video
Hieronder ziet u een video van Google over Business Photo's:
Sinds kort ook mogelijk bij Bax-shop.nl .
Binnen een campagne hebben wij er tevens een klein speur onderdeel in toegepast waarbij actiedeelnemers naar een bepaald element in de winkel moesten zoeken. De virtuele winkel is letterlijk urenlang achter elkaar bezocht door ruim 1500 bezoekers.