Nederlandse webwinkeliers die beginnen met adverteren in Google Shopping, kunnen 75 euro promotietegoed en 10 procent cashback ontvangen. Over twee maanden neemt Google alleen nog betalende merchants op in zijn productzoekmachine.
Google introduceerde Google Shopping in mei 2011 in Nederland. Opname voor webwinkeliers was in beginsel gratis, een unique selling point dat Beslist.nl nog dezelfde dag overnam.
Betalen voor opname
Inmiddels moeten Amerikaanse webwinkeliers via Product Listing Ads betalen voor opname in Google Shopping. Merchants uit Nederland en negen andere landen zullen dat vanaf 13 februari 2013 ook moeten doen. ‘We zijn ervan overtuigd dat een commerciële relatie met onze verkopers een gunstige invloed heeft op zowel de kwaliteit van de gegevens op de site als de winkelervaring van gebruikers’, motiveerde Google onlangs. ‘De verwachting is dat verkopers dankzij deze verbeterde gebruikerservaring meer kwalitatief hoogwaardig verkeer trekken en nieuwe klanten beter kunnen bereiken.’
Promotietegoed
Google paait internationale webwinkeliers sinds gisteren met promotietegoed (in ons land 75 euro) als ze voor 13 april een campagne starten in Shopping. Daar komt een variabele tegemoetkoming bovenop, want: ‘In aanmerking komende verkopers die een campagne met productvermeldingsadvertenties hebben, ontvangen een maandelijks tegoed van 10% van hun totale uitgaven aan productvermeldingsadvertenties in de periode van 15 februari 2013 t/m 30 juni 2013.’
Google belooft soortgelijke promotional credits aan productadverteerders in Australië, Japan, Brazilië, Spanje, Italië, Frankrijk, de UK, Duitsland en Zwitserland. Ook daar wordt de betaalde variant van Google Shopping half februari verplicht.
Google Shopping weg uit China
Ondertussen is bevestigd dat Google zijn productzoekmachine van de Chinese markt zal halen. Weblog Techcrunch schrijft dat het besluit is ingegeven door de stevige concurrentie van met name Alibaba’s zoekservice eTao.
Jammer voor de kleine winkeliers die altijd gratis vermelding hadden in deze zoekmachine, hopelijk blijven biedingen wel "normaal" en gaan we geen wanhoopsbiedingen zoals soms op adwords krijgen.
Leuk zo'n kadootje. Kan tegenwoordig geen tijdschrift meer open slaan of er zit ook al een tegoedbon van Google Adwords in. Al die toetreders concurreren vervolgens wel om keywords ed. met de trouwe klanten van Google. Zou ook wel eens leuk zijn om een bon te krijgen die alleen geldt als je al ... jaren op Adwords zit.
@Jaap:
inderdaad, als je in een wat drukkere markt zit gaat de lol met adwords er snel vanaf.
Ik kan me nog herinneren dat ik met een 0.15 cent een heel eind kwam maar dat is nu 0.35 cent. En op de grote namen is dit 0.50 geworden.