Consumenten die online bestelde boodschappen afhalen, besteden in totaal meer dan webshoppers die boodschappen laten bezorgen. Dat blijkt uit ervaringen van Ahold met afhaalpunten in de VS.
Ahold deelde de cijfers over de bestedingen van afhalers afgelopen week in een presentatie over zijn strategie. Het supermarktconcern beschouwt click & collect als een ‘derde kanaal’ met veel potentie, naast winkels en home delivery.
Begin november opende Ahold het eerste Albert Heijn Pick Up Point, in Heemstede. Het aantal Nederlandse afhaalpunten zal de komende periode fors worden uitgebreid, op stand alone locaties en bij winkels van de supermarktketen.
Overcompensatie
Op de Amerikaanse markt deed Ahold al meer ervaring op met click & collect. Conclusie: hoe meer supermarktkanalen klanten omarmen, hoe meer ze in totaal spenderen. Uit onderstaande figuur blijkt dat afhalers minder besteden in winkels en aanzienlijk minder laten bezorgen dan andere webshoppers, maar dat wordt overgecompenseerd door de omzet uit afgehaalde boodschappen:
Afhaalpunten
Behalve meer bestedende klanten leveren de afhaalpunten Ahold ook nieuwe klanten op, leren de ervaringen in de VS. Geholpen door het derde kanaal wil Ahold zijn e-commerce omzet de komende jaren verdrievoudigen, tot 1,5 miljard euro in 2016.
Zie ook:
- Bol.com stapt in drie grote nieuwe categorieën (uit dezelfde perspresentatie van Ahold)
- ‘Webomzet supermarkten naar 5 miljard euro in 2020’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ahold: ‘Afhaler besteedt meer’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.