Bol.com maakt in 2013 zijn entree in drie grote nieuwe productcategorieën. Over een jaar moeten zevenhonderd winkels van Albert Heijn fungeren als afhaalpunt voor Bol.com, dat een enorm non-food assortiment in de supermarkt bereikbaar maakt. 'You can just sort of say the sky is the limit.’
Dat zei James McCann vanmiddag (Nederlandse tijd) op een persconferentie van Bol.com’s moederbedrijf Ahold in Philadelphia. De Chief Commercial and Development Officer blikte terug op de aankoop van Bol.com en hij benoemde stappen die voor komend jaar op de rol staan.
Positie in non-food
Over de acquisitie zei McCann onder meer: ‘Als we (Ahold, red.) zelf een positie in non-food hadden moeten opbouwen had ons dat zeker drie jaar gekost, en 150 miljoen euro. Bovendien was dat met twijfels gepaard gegaan.’ Met Bol.com haalde Ahold volgens McCann een professioneel bedrijf in huis, met goede mensen en dito systemen.
Marktplaats
Het was voor Ahold belangrijk dat Bol.com een marktplaatsfunctie had. Inmiddels verkopen zo’n 1.100 zakelijke partners van Bol.com via wat door McCannn nog altijd Plaza wordt genoemd. ‘En dan te bedenken dat we nog niet de fulfilment voor deze partijen kunnen verzorgen’, was zijn opvallende toevoeging.
2013
Dan de toekomst: komend jaar gaat Bol.com volgens McCann actief worden in drie ‘significante, erg grote’ nieuwe categorieën, na de toevoeging van de productgroepen baby, mooi & gezond en koken & tafelen in dit jaar. Het assortiment van de nummer 2 van de Twinkle100 moet verder groeien door het aanbod van de Plaza-partners en door producten van Ahold-dochter Etos een plek te geven. Het aantal door Kiala gefaciliteerde afhaalpunten bij Albert Heijn moet omhoog van 59 nu naar zo’n zevenhond volgend jaar. Verder wil Ahold, nummer 3 in de Twinkle100, de kanalen van AH en Bol.com inzetten voor cross-promotions (bijvoorbeeld reclame voor pannen van Bol.com in Allerhande).
Long tail
McCann was via de webcast zichtbaar te spreken over de mogelijkheden die de combinatie van Albert Heijn en Bol.com biedt in Nederland én in België. Het assortiment van circa zes miljoen non-food artikelen is straks beschikbaar via de meeste supermarkten van Albert Heijn, waar producten van Bol.com kunnen worden opgepikt. Mogelijk kunnen ze daar op termijn ook worden besteld, maar die optie besprak McCann niet.
Ik blijf het een briljante zet vinden van Ahold. Op deze wijze is je onderscheidend vermogen t.o.v. Wehkamp en Amazon zo enorm! Alhoewel wehkamp zich met name richt op partnerships met merken/fabrikanten/ketens..
Ik vind het inderdaad ook een briljante stap van Ahold. Zo blijf je de concurrentie een stapje voor. Zelf ben ik tot nu toe erg tevreden over de service van Bol.com en bestel er dan ook regelmatig een product. Dit afhalen als ik boodschappen doe, lijkt mij een prima combinatie.
slim.... ben wel benieuwd hoe de logistiek geregeld gaat worden en wat de levertijden worden...
Als Ahold bij 700 plaatsen Kiala punten uitrolt, kan dit ook voor PostNL gevolgen hebben. Voor de consument (en voor webshops) wordt het weer eenvoudiger om op een andere manier dan via PostNL, voordeliger pakketten te versturen.
Ik ben benieuwd naar deze ontwikkeling.
Briljante stap van Ahold. Er ging al een tijdje een gerucht dat Ahold van plan was RFS Holland Holding over te nemen. Nu blijkt het bol.com zijn.
Heel erg slim en natuurlijk gemakkelijk als je dermate veel cash hebt.
Of zou men in de planning hebben, om de strijd met Amazon.com aan te gaan?
Inschakelen van de AH-winkelinfra kan zowel voor Bol als AH versterkend werken.
Ik zeg 'kan', want dan moet het niet zo gaan als in mijn ervaringen met Hema.nl, waar het oppikken van webshop-bestellingen in de locale HEMA voor klanten en personeel een pain in the ass blijkt te zijn (en nog steeds, na zo'n 2 jaar). Maar mogelijk komt dat door andere oorzaken...
Bedrijven zoals Zalando en Bol.com worden gewoon online supermarkten. Ik las zelfs dat bol.com bezig is met artikelen en voedsel voor dieren. Ook in woonaccessoires zijn beide bedrijven actief. Voor de vele kleine webwinkels is het vaak een doodsteek, maar het zal op lange termijn de kwaliteit van serieuze webwinkels gaan verbeteren, aangezien deze bedrijven innovatief en kwaliteit moeten gaan leveren. Ik denk dat het een positieve bijdrage gaat leveren aan de kwaliteit van vele Nederlandse webshops.
De online markt wordt steeds interessanter door dit soort overnames. Ook met de komst van Amazon naar Nederland, zullen de Nederlandse webwinkeliers steeds creatiever moeten worden.