Twinkle | Digital Commerce

Spar maakt e-commerce concreet

2017-05-27
1984339
  • 1:33

Spar heeft een projectorganisatie ingericht om e-commerce een centrale plek te geven in de supermarktorganisatie. Acht winkeliers nemen begin volgend jaar deel aan een pilot, aldus communicatiemanager Alfred Dekker tegen Twinkle.

Spar zoekt momenteel een ervaren e-commerce manager die het op Magento gebouwde e-commerce platform doorontwikkelt, die de webshop optimaliseert en die zorgt voor online traffic. Tot de taken behoort ook het opzetten van een online loyaliteitsprogramma voor klanten.

'Gekozen voor omni-channel'
Uit de vacaturetekst spreekt de ambitie van Spar om het online kanaal te omarmen: 'We hebben gekozen voor een omni-channel strategie. Naast dat Spar de (offline) winkel is voor dagelijks gemak, willen we binnen een aantal jaren ook het (online en offline) platform voor dagelijks gemak zijn. Het fijnmazige, landelijk gespreide winkelnetwerk is daarbij voortdurend een belangrijk schakelpunt.'

Professioneler
Twinkle meldde in de zomer van vorig jaar al dat Spar een centrale webwinkel wilde openen voor boodschappen. De circa driehonderd franchisenemers mogen, maar hoeven daar niet op aan te haken, aldus financieel directeur Jaap Tukker destijds. 'Uitgangspunt is dat we met één centraal aangestuurde en landelijk dekkende webwinkel gaan werken, waar onze franchisenemers gebruik van kunnen maken. Veel van onze ondernemers verkopen al via bijvoorbeeld telefoon of fax. Zij kunnen straks een stuk professioneler te werk gaan.'

Lokale aanpak
Tukker sprak de verwachting uit de webwinkel in de eerste helft van dit jaar te kunnen openen, maar die termijn blijkt te scherp gesteld. Bestellingen komen straks op basis van postcode binnen bij ondernemers, die vanuit hun eigen winkels zorg dragen voor de verwerking van orders (bezorgen en afhalen). ‘In die lokale aanpak zit hem ook onze kracht’, aldus Tukker vorig jaar.

E-sites
Communicatieman Dekker laat vandaag weten dat full service bureau e-sites uit Breda Spar ondersteunt bij de ontwikkeling van het online verkoopkanaal. GimiScale tekende voor het concept en de onderligende strategie, cloud hosting en infrastructuur.