Facebook verbiedt affiliates gebruik te maken van Facebook Offers, twee weken geleden gelanceerd als Facebook Aanbiedingen in Nederland. Kortingscodesites waren actieve gebruikers van Facebook’s nieuwe programma.
Facebook Aanbiedingen biedt paginabeheerders met meer dan 400 likes de kans om kortingsacties beschikbaar te stellen. Tegen betaling kunnen ze de deals op de berichtenmuur van fans plaatsen. Als zij op een aanbod ingaan, krijgen hun vrienden dat te zien. Adverteerders kunnen budgetten instellen om met Facebook Aanbiedingen meer kopers naar fysieke of online winkels te trekken.
Kortingssites
Sites als Actiecode.nl van Imbull en Uitmetkorting.nl van Clansman behoorden tot de eerste fanatieke Nederlandse gebruikers van Facebook Aanbiedingen. Maar hun gebruik strookt niet met de aangepaste voorwaarden van het sociale netwerk; Imbull’s Jochem Vroom ontving vandaag een bericht van Facebook, waarin staat dat third party sellers worden geweerd.
Alleen retailers en fabrikanten
Uit de mail, gepubliceerd door MarketingFacts: ‘We’re going to stop allowing for 3rd parties to post offers that they not the retailer or the manufacturer for. As they have no control over the offer nor are they able to accurately reflect the terms and conditions required to receive the offer, we’re no longer allowing these types of deal pages to post offers.’
Facebook Gifts
Voor Facebook is Offers, al even beschikbaar in de VS, een nieuwe manier om geld te verdienen. Door het sociale umfeld worden aanbiedingen sneller gedeeld dan bijvoorbeeld bij Groupon het geval is. Vorige week introduceerde het sociale netwerk al Facebook Gifts op zijn Amerikaanse thuismarkt. Vaktitel Internet Retailer noemde de cadeauservice ‘the social network’s broadest e-commerce initiative to date’.
Leuk om deze invalshoek te lezen =)
Dat wij 'affiliate' zijn heeft er niet veel mee te maken, het gaat om derden. Affiliate wil enkel dat eigen merken / fabrikanten Facebook offers inzetten. Mede omdat ze niet de capacitieit hebben om dit te controleren / in de gaten te houden.
Leuk om deze invalshoek te lezen =)
Dat wij 'affiliate' zijn heeft er niet veel mee te maken, het gaat om derden. Facebook wil enkel dat eigen merken / fabrikanten Facebook offers inzetten. Mede omdat ze niet de capacitieit hebben om dit te controleren / in de gaten te houden.
*min spelfout
Erg Jammer, had het nog graag willen proberen bij dergelijke partijen!
@Jochem Vroom: Google spreekt inderdaad niet expliciet over affiliates, maar over 3rd parties. Ik zou buiten affiliates niet zo goed weten welke andere derde partijen willen meeliften op Facebook Offers, al kunnen die er in theorie zijn.
Wat vind je eigenlijk van het besluit van Facebook?