Als het aan Henk Bleker ligt, hoeft PostNL geen brievenbuspost meer te bezorgen op maandag. Op verzoek van de Tweede Kamer liet de demissionair staatssecretaris onderzoek doen naar de consequenties daarvan. Die zouden meevallen. De Kamer besluit binnenkort.
Bleker wilde de maandagse bezorging van brievenbuspost vorig jaar al afschaffen, maar het parlement was daar toen op tegen. Uit twee onderzoeken die daarna zijn uitgevoerd zou blijken dat de aanpassing van de Postwet weinig gevolgen heeft voor onder andere het personeel van PostNL. Bleker schrijft in een brief aan de nieuwe Tweede Kamer: ‘De resultaten van beide onderzoeken geven geen aanleiding tot een heroverweging van mijn voorstel tot vermindering van het aantal verplichte bezorgdagen van zes naar vijf.’
Tarieven
Voor PostNL is de eerste dag van de week als bezorgdag voor brievenbuspost – pakketten blijven wel gewoon bezorgd worden op maandag – onrendabel. Als de situatie niet zou veranderen, zou de prijs voor onder andere postzegels (sneller) oplopen. De Opta becijferde in opdracht van Bleker dat 2,6 procent van het totale postvolume op maandag op de mat valt, inclusief postbuspost. Die wil PostNL overigens wel op maandag blijven bezorgen, net zoals medische post en rouwkaarten.
Drie dagen
Voor online verkopers van brieven, foto’s, tijdschriften, cd’s, games en tal van andere artikelen betekent de op handen zijnde maatregel dat kopers langer op hun product moeten wachten. Als ze op zaterdag bestellen kan PostNL het product pas op zijn vroegst op dinsdag bij de klant bezorgen, drie dagen later dus.
Brief
U vindt de brief die Bleker gisteren naar de Tweede Kamer stuurde hieronder (pdf):
Einde postbezorging op maandag nabij, webwinkeliers en klanten de dupe, moeten langer op hun producten wachten.
Waar gaat dit naar toe, we gaan steeds meer betalen voor minder service. Uiteraard zijn er momenten dat er minder postbezorgd wordt die misschien minder rendabel zijn, maar er wordt grof verdient op de drukke momenten.
In 2 jaar tijd stijgt de prijs van de postzegels met 17 % !!!!!
Omdat er minder post verstuurd wordt.. maar hoeveel winst is er bij de paketten door de stijging van de webwinkel aankopen. Dit wordt niet verteld. Daarnaast hebben de postbezorgers tegenwoordig een onderbetaald salaris, waar blijft al dat geld ? En wat heeft het voor zin om het RTL weer te gaan sponseren voor vele euro's ?? Zouden de mensen nu weer kaartjes gaan versturen, dus niet weggegooid geld. Dus volgend jaar nog maar een paar cent duurder.
Nog even over de verzendkosten, kleine webwinkel aankopen zoals games, muziek, film, kleding en al dat soort brievenpost gaan dus flink omhoog in hun verzendkosten, maar pikt de klant dat ? Voor een cd of dvd moet je nu eigenlijk 2,55 euro gaan berekenen naar de klant wil je geen verlies hebben. ( er moet namelijk ook 21 % btw afgedragen worden over deze dienst) Of maximaal 2,00 aanhouden en de rest in de verkoop prijs versleutelen. Wordt je product al snel te duur t.a.v. grote verkopers.
Zal voor veel webwinkeliers best pittig worden zo.
Maar goed, nu de maandag er af, wat gaat de volgende aktie worden ? Sommige straten ook om en om gaan bezorgen ? Er zijn genoeg adresjes waar er maar 1 of 2 poststukken bezorgd moeten worden, dus niet echt rendabel. Of breng ik ze nu op een idee.
Ben benieuwd hoelang ze nog steeds koninklijk mogen blijven, met dit beleid en deze maatregelen is het alleen maar een koninklijk salaris voor de top en de aandeelhouders.
Laten we de jaarcijfers maar eens goed in de gaten houden, eens kijken of het zo slecht gaat om al deze maatregelen maar te nemen.
Was het niet altijd al zo dat post verstuurd op zaterdag pas op maandag werd verwerkt en dinsdag bezorgt?
Moeten we als land / wereld in het eCommerce tijdperk niet eens na gaan denken over een manier waarmee we de losse pakketten en post stromen combineren met het feit dat niet iedereen altijd thuis is? De eerste brievenbussen komen uit de 17e eeuw... Tijd voor een update?
Zaterdag versturen betekende dinsdag bezorgen inderdaad.
Vrijdag versturen betekent meestal zaterdag (soms maandag) bezorgen.
Die gevolgen vallen voor webwinkels inderdaaf mee dus volgens mij.
Klopt, zaterdag versturen was al geen optie, althans zakelijk want het wordt niet verwerkt dus dat was al dinsdag, alleen vrijdag verzenden en zaterdag bezorgen wordt steeds meer uitzondering dan regel. En dan wordt het dus dinsdag i.p.v. maandag. ( post wordt op business point aangeleverd)
Voor wat betreft de brievenbussen, dit staat los van de andere poststromen lijkt mij, tenzij je de brievenbus post wilt afschaffen en centrale postbussen in de straat of wijk wilt plaatsen, maar daar zullen weinig mensen trek in hebben. Voor paketten, aangetekend enz. enz. mag best wel mag veranderen en met de tijd meegaan.
Hoe zit het eigenlijk met de postzegels, die gaan 8% in prijs omhoog begreep ik (50 > 54ct), maar werken met cijfers 1 en 2. Postzegels die nu nog voor 50 ct aangeschaft worden (damn, dat waren ooit minder guldencenten), die blijven ook gewoon '1' waard volgend jaar?
Dan kunnen we nu massaal zegels in gaan kopen :p Volgend jaar mooi voor 53ct gaan verkopen ;p
Post.nl is sowieso al geen bedrijf om zaken meer mee te doen. Pakketten worden niet aangeboden maar vaak rechtstreeks en zelfs zonder briefje in de brievenbus bij een afhaalpunt gedumpt. Kan je dan zelf achteraan gaan bellen waar je pakket gebleven is.
Navraag bij bezorgen levert alleen maar meer sores op.
Ik bid voor meer posterijen en een gedegen concurrentie mbt prijzen.
ik zit met het zelfde probleem. moet geregeld poststukken sturen naar nederland met een deadline. eerst was het zo dat het binnen 4 werkdagen gelevered was maar nu loop ik tegen het feit aan dat bezorgdagen worden ingekort. ik ben dringend op zoek naar een alternatief voor een post bezorger die gewoon op de maandag levert. ik kan het niet maken ten opzichte van mijn klanten om een nog latere eta te hebben. als een alternatieve service meer kost maakt dat niets uit . het is schadelijker voor mijn business als er minder bezorgdagen zijn dan dat ik eventueel tot 10 euro moet bijbetalen voor een envelop. mijn core business zit um namelijk in snelle levering misschien is dit een alternatief http://www.dhl.nl/nl/contact_center/contact_globalmail.html indien het om meer poststukken gaat kan dhl wel eens uithelpen. helaas gaat de ptt steeds meer de verkeerde kant op. we proberen zo snel mogelijke levering te garanderen maar ze werken gewoon tegen. Hierdoor wordt deze service onbetrouwbaar voor bijv. facturen met een looptijd van 30 dagen of korter. er gaat alleen al mogelijk enkele dagen verstreken dus de klant is de dupe, wij als leveranciers zijn de dupe en een of andere hoge topman krijgt weer eens een bonus of gouden handdruk. indien er meer alternatieven zijn horen we het graag.