Twinkle | Digital Commerce

18 procent Nederlandse webshoppers koopt mobiel

2017-05-27
180101
  • 1:52

Het aantal Nederlanders dat mobiel aankopen doet is in een jaar tijd meer dan verdubbeld. In de eerste helft van dit jaar schaften 1,5 miljoen landgenoten een product of dienst aan op een smartphone of tablet. Ter vergelijking: er zijn 8,5 miljoen Nederlandse webshoppers.

Dat blijkt uit de nieuwe M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. De mobiele bestedingen werden in opdracht van Thuiswinkel.org door Blauw Research in kaart gebracht. Samen verwachten ze dat in totaal 2 miljoen Nederlanders dit jaar een mobiele aankoop zullen doen.

Apps en software dominant
De 1,5 miljoen mobiele kopers (tegenover 740.000 vorig jaar) plaatsten in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 3,3 orders met hun tablet of smartphone. Hoeveel ze per persoon spendeerden is niet bekend gemaakt. Wel is duidelijk dat apps & mobiele software het populairst zijn; ruim vier op de tien mobiele kopers (43 procent) schaften dat het afgelopen halfjaar aan. Muziek & downloads (12 procent), kleding & schoenen (10 procent), tickets (9 procent) en boeken, tijdschriften & kranten (9 procent) completeren de top 5 van populairste mobiele productcategorieën.

Smartphone meest gebruikt
Omdat de adoptie van smartphones groter is dan die van tablets, is de telefoon voor 69 procent van de mobiele kopers het meeste gebruikte device voor aankopen. Ongeveer drie op de tien mobiele kopers winkelt het meest op de tablet. Dit aandeel zal volgens de onderzoekers flink groeien de komende periode.

Vooral thuis
Twee op de drie mobiele kopers (66 procent) deed zijn laatste mobiele aankoop thuis. Blauw Research merkt op dat het aantal mensen dat onderweg mobiel koopt wel sterk stijgt: 15 procent deed zijn laatste mobiele aankoop on the go, tegenover 5 procent een jaar geleden. Werk en school/universiteit volgen met ieder 10 procent als laatste aankooplocatie. 3 procent van de kopers deed de laatste mobiele aanschaf in de winkel.

19 van de 20 tablet-aankopen thuis
Onderstaande afbeelding maakt duidelijk dat liefst 95 procent van de laatste tablet-aankopen thuis plaatsvond, tegenover 53 procent van de smartphone-aankopen.



Infographic
De afbeelding is onderdeel van een infographic, waarin de belangrijkste resultaten van de M-commerce Monitor visueel zijn gemaakt (pdf):


Size: 1.4M bytes Modified: 2 June 2016, 13:53