Twinkle | Digital Commerce

‘Winkelvloer levert steeds minder op voor non-food retailer’

2017-11-08
473473
  • 1:31

Terwijl het online omzetaandeel van non-food producten in Nederland stijgt, daalt het rendement van fysieke winkels. De (gecorrigeerde) omzet per vierkante meter winkelvloeroppervlak is sinds 2000 met ongeveer een derde afgenomen en deze zal verder dalen.

Dat blijkt uit data van Q&A Retail Consultants, waar Cor Molenaar aan refereert. Aan de hand van de cijfers wil de bijzonder hoogleraar duidelijk maken dat non-food retailers in Nederland het moeilijk hebben en dat de problemen samenhangen met de opkomst van internet als verkoopkanaal:



Vergrijzing
Directeur Gerard Zandbergen van winkelonderzoeksbureau Locatus zei onlangs dat vooral de vergrijzing ondernemers parten speelt, meer dan e-commerce of de crisis. Hij gelooft niet dat een derde van de fysieke winkeliers de komende jaren de deuren zal sluiten, een volgens hem ‘onzinnige’ prognose van Molenaar in diens boek ‘Het einde van winkels?’

Desastreus
In een reactie pareert Molenaar de kritiek van Zandbergen ook met een bericht dat Alfa Accountants en Adviseurs afgelopen vrijdag de wereld instuurde. Het kantoor schrijft daarin dat non-food retailers een ‘desastreus halfjaar’ achter de rug hebben. ‘In vergelijking met 2011 is de omzet nog eens met 5,5 procent achtergebleven’, stelt het kantoor op basis van een peiling onder klanten. ‘Een derde van de ondernemers boekte een negatief bedrijfsresultaat. Steeds meer retailers kunnen niet meer aan hun betalingsverplichtingen voldoen.’

Meer meters
Uit de tabellen van Q&A, onder andere gebaseerd op onderzoek van Locatus, blijkt dat het aantal vierkante meters winkelvloer de komende jaren niet afneemt (wat overigens niets zegt over het aantal winkeliers):



Wat dus wel afneemt is het rendement per vierkante meter, zeker als de online verkoop niet wordt meegenomen in de gemiddelde meteromzet van winkeliers (de paarse lijn in de bovenste figuur).