Twinkle | Digital Commerce

‘Pinterest-shopper besteedt met afstand het meest’

2017-05-27
180101
  • 1:33

Amerikaanse consumenten die na een bezoek aan Pinterest kopen in een webwinkel, besteden gemiddeld 168,83 dollar. Dat is veel meer dan shoppers die van Facebook of Twitter komen. Facebook brengt wel veruit het meeste verkeer aan, met de hoogste conversie bovendien.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van RichRelevance. Het bedrijf in aanbevelingssoftware nam in de eerste acht maanden van dit jaar 689 miljoen koopsessies bij grote Amerikaanse webwinkels (klanten) onder de loep.

Verkeer
Facebook tekent voor 86 procent van het verkeer naar webwinkels dat de drie genoemde sociale netwerken genereren. Opvallend is dat Amerikaanse webwinkelbezoekers veel vaker van Pinterest komen (11 procent) dan van Twitter (3 procent).

Conversie
Facebook scoort met afstand het best als het aankomt op conversie: 2,63 procent, versus 1,09 procent voor Twitter en 0,93 procent voor Pinterest. Uit de cijfers van Rich Relevance blijkt ook dat bezoekers via Facebook gemiddeld zeven pagina’s bekijken in een webwinkel, tegenover vier bij Pinterest-verkeer en drie bij bezoekers via Twitter.

Bonbedrag
Nog niet één op de honderd bezoekers via Pinterest koopt dus in de webwinkel waar hij is beland. Maar als de Pinterester eenmaal koopt , dan doet hij dat goed: gemiddeld besteedt hij 168,83 dollar, veel meer dan de gemiddelde Facebooker (94,70 dollar) en zelfs bijna 2,5 keer zoveel als de gemiddelde Twitteraar (70,84 dollar).

Omzet per sessie
Een snelle rekensom leert dat Facebook webwinkeliers per verwijzing de meeste omzet oplevert (2,49 dollar), hoewel Pinterest (1,57 dollar tussen januari en augustus) de laatste maanden dichterbij kom volgens RichRelevancet. Twitter, dat dus al weinig bezoek aanbrengt, sluit de rij (met 0,77 cent).

Infographic
RichRelevance heeft bovenstaande informatie visueel gemaakt in een infographic:



Lees ook:
-
Van e-commerce naar s-commerce: 8 tips
-
Pin it! Pionieren met Pinterest (Twinkle 7-2012)