Zeeman heeft een permanente webwinkel met textielwaren geopend. De keten scoorde in het verleden met de online verkoop van onder andere boxers, hipsters en zogenaamde designer fashion, vanaf vandaag verkoopt Zeeman structureel online.
GimiScale tekende voor concept, realisatie en infrastructuur van Zeemanshop.com, dat na de soft launch een beperkt assortiment heeft. Eyecatcher is het gratis limited edition Zeeman-reclameshirt, een promotionele actie uit de koker van Persuade Brand Interaction.
Het standaardassortiment van de webwinkel zal de komende periode nog worden uitgebreid, design en functionaliteit worden nog geoptimaliseerd.
Verzendkosten
Webshoppers betalen 4,95 euro voor de bezorging van artikelen, binnen 48 uur door PostNL. De verzending is bij orders boven de 50 euro gratis. Zeeman laat weten dat het ‘nog’ niet mogelijk is om online bestellingen af te halen bij een van de 550 Zeeman-winkels in Nederland. De fulfilment is in handen van Pondres.
Frankfashion.nl
Vorige zomer stuntte Zeeman met het fictieve luxury brand Frank tijdens de Amsterdam Fashion Week. Bij de lancering van Frank, compleet met modeshow in Amsterdam, wisten slechts zeven mensen dat de collectie afkomstig was van Zeeman. Na de coming out (video) verwerkte Zeeman duizenden orders in 'pop-up webshop' Frankfashion.nl.
Boxershorts en hipsters
Het was niet voor het eerst dat Zeeman stuntte met tijdelijke online verkoop: de keten bracht in 2009 en 2010 respectievelijk gele boxershorts en dito hipsters aan de man via zijn website. Bestellers hoefden alleen de verzendkosten te betalen om het ondergoed in huis te halen. Dat is met het reclameshirt nu ook zo.
‘Mooie testcase’
Jacques van der Bom, manager marketing & communicatie bij Zeeman, noemde de actie met Frankfashion.nl vorig jaar ‘een mooie testcase om te ervaren wat allemaal bij een webwinkel komt kijken. Maar een besluit of wij een webwinkel gaan openen of niet, vergt toch nog wat meer onderzoek.’ Daarvan is de uitkomst inmiddels bekend.
Tja, Zeeman móet ook wat, natuurlijk! Ze zijn dan, in Nederland, Hans Textiel wel kwijt, maar internationaal vissen de grootschalige winkels van Primark natuurlijk in hun vijver.
Terwijl juist de integratie van winkels en webshop, zeker met de grote penetratie van fysieke winkels, daarop een passend antwoord zou zijn, komt Zeeman niet verder dan een 'webshop erbij', zoals de meeste vaderlandse retailketens overigens. Dat zal best wel omzet opleveren, maar levert Zeeman geen effectief wapen tegen wat toch wel hun grootste concurrent gaat worden (met alleen al in Nederland 25 winkels)
@Reinder Kooistra: Primark heeft inderdaad aangekondigd flink te willen groeien in Nederland, maar over een webwinkel (qua bricks & clicks) blijft het vooralsnog stil. Volgens mij overlappen de assortimenten en doelgroepen van Zeeman en Primark ook maar ten dele.