Banken maken vooralsnog weinig werk van mobiel iDeal, algemeen beschouwd als een potentiële aanjager van mobile commerce. Beheerder Currence zegt dat de bal bij de banken ligt, maar alleen ING voerde aanpassingen door. Rabobank heeft de introductie opnieuw uitgesteld.
In maart vorig jaar al, op het Online Betaal Congres, kondigde Rabobank een proef aan met een mobiele variant van iDeal. In een reactie liet Currence weten een collectieve ontwikkeling en introductie voor te staan: alle iDeal-banken zouden moeten worden betrokken. Daarop zei Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, dat webwinkeliers geen zin hadden om drie jaar te wachten op een mobiele variant van iDeal. Hij riep Currence begin maart 2011 op de randvoorwaarden in orde te maken.
Prioriteit
Dat heeft de beheerder inmiddels gedaan. Om de vaart erin te houden heeft Currence de collectieve gedachte losgelaten. ‘Het tempo hangt af van de aangesloten banken’, benadrukte iDeal-directeur Max Geerling op het Online Betaal Congres van dit jaar. ’Onze voorwaarden staan op papier, maar de ene bank geeft er nu eenmaal meer prioriteit aan dan de andere.’
Individuele planning
Currence wil een brede publiekscampagne opzetten als ‘een relevant deel van de banken’ mobiel iDeal aanbiedt, zegt Geerling deze week tegen Twinkle. ‘Voor merchants zijn er geen aanpassingen benodigd. En de introductie aan de zijde van de consument wordt bepaald door de bank. Over de planning van individuele banken kan ik niets zeggen.’ Geerling bevestigt dat alleen ING concrete stappen heeft gezet om mobiele iDeal-betalingen voor al zijn klanten te vereenvoudigen.
Geen random reader
Anders dan bij de concurrerende grootbanken hebben klanten van ING geen random reader nodig om te kunnen betalen met iDeal. Autenticatie verloopt via sms of, soms nog, met TAN-codes. ING hoefde daardoor alleen de gebruikerservaring aan te passen aan mobiel (andere schermindeling, grotere knoppen), de technische basis bleef dezelfde.
Proef
Concurrent Rabobank was anderhalf jaar geleden de eerste bank die van mobiel iDeal een thema maakte. Op de Thuiswinkel Update werd in september vorig jaar een proef aangekondigd, waarin Bol.com, Thuisbezorgd.nl en MyOrder participeerden. De Rabobank zocht twee maanden later de media met de positieve testresultaten. Die moesten ook andere banken motiveren om werk te maken van mobiel iDeal.
Nieuw uitstel
De beoogde Rabobank-introductie in het begin van dit jaar kwam er niet. Business development manager Gertjan Rösken liet afgelopen maart weten dat de lancering nog wel in de eerste helft van dit jaar zou volgen. De Rabobank laat nu weten dat introductie voor het laatste kwartaal van dit jaar gepland staat. Een oorzaak voor het nieuwe uitstel wordt niet gegeven. De bank zegt de noodzaak van een mobiele iDeal-variant nog steeds in te zien en hard te werken aan de introductie.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mobiel iDeal laat op zich wachten
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.