Twinkle | Digital Commerce

Meubeltrack.nl stelt zich open voor pure players

2017-11-08
550397

Meubeltrack.nl gooit zijn model om en stelt zich voortaan open voor pure internetverkopers. ‘Ons uitsluitend richten op offline aanbod is een beperking voor de groei’, motiveert eigenaar Rob Bogaers.


Bogaers lanceerde Meubeltrack.nl eind 2009 in een naar zijn zeggen ‘bijzonder traditionele branche’. De site fungeert als oriëntatieplatform; kopen kan er niet. Bij de start zei Bogaers dat een besteloptie ‘qua verdienmodel natuurlijk heel interessant zou zijn’, maar dat de klant anno 2009 nog niet klaar was voor meubels kopen online. Bogaers wilde bovendien eerst autoriteit opbouwen met het platform.

E-commerce in de woonbranche
Dat e-commerce in de woonbranche is gegroeid, blijkt uit het feit dat Bogaers anno 2012 niet meer om de pure players heen kan. Hij geeft te kennen dat onder andere Flinders.nl, een initiatief van Jungle Minds oprichter Geert-Jan Smits, Kewlox.nl en Home24 toenadering hebben gezocht. Zij zouden op zoek zijn naar een resultaatgericht marketingkanaal, waarna Bogaers de deur open zette: ‘Op deze wijze kunnen we de consument zelf laten kiezen, of hij nou naar de winkel wil of direct online bestelt, al dan niet direct leverbaar, met of zonder voordeel.'

Resultaatgericht
Meubeltrack.nl biedt nog altijd geen bestelfunctionaliteit. De site houdt voortaan wel affiliatevergoedingen over aan de verwijzingen naar internetwinkels. Fysieke meubelzaken betalen een fixed fee voor opname op de site, maar ze krijgen de mogelijkheid ‘resultaatgericht mee te lifen op het platform’, aldus Bogaers. ‘Ze hebben de mogelijkheid hun volledige online benadering bij het Meubeltrack team onder te brengen. Van idee tot realisatie van omzet online.’