Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl: tot 12,5 procent commissie voor eigen affiliates

2017-05-27
180101
  • 1:36

In navolging van Bol.com neemt Wehkamp.nl de verkoop door affiliates in eigen beheer. Vanaf vandaag kunnen publishers gebruik maken van het programma. Affiliatenetwerken verliezen daarmee opnieuw een klant of prospect.

Wehkamp.nl deed tot voor kort zaken met de affiliatenetwerken Zanox-M4N, Daisycon, TradeTracker en Affiliate4You, laat Dirk van den Bogaart weten aan Twinkle. De hoogste standaardvergoeding voor affiliates lag volgens de woordvoerder op 8 procent, maar die gaat nu naar 10 procent: ‘Op basis van prestaties kan de commissie oplopen tot 12,5 procent.’

Voordelen
Wehkamp.nl, uithangbord van Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding, noemt als voordelen van de werkwijze: ‘Door het nieuwe programma wordt er sneller en efficiënter gewerkt, krijgt een partner onder andere meer commissie per verkoop (zie vergoedingen in pdf, red.) en meer inzicht in de resultaten.’ Wehkamp.nl zelf kan door het eigen programma bovendien meer regie houden en kosten besparen, al vloeit een deel van de uitgespaarde vergoeding aan de netwerken in de zakken van affiliates.

Tools & widgets
Wehkamp.nl biedt zijn affiliates onder meer de optie om statistieken in hun eigen systemen te importeren, door gebruik te maken van een zogenaamde ‘reporting API’. Het online warenhuis laat verder weten: ‘Op advertentievlak zijn er daarnaast diverse tools & widgets beschikbaar zoals een xml shopping API om specifiek assortiment onder de aandacht te brengen. Verder onderhoudt Wehkamp.nl direct contact met de affiliate om de inzet van acties beter af te stemmen en worden orders na maximaal 21 dagen gevalideerd.’

Content API
Bol.com ging Wehkamp.nl voor met een eigen affiliateprogramma. Op de Affiliate Dag gaf Ralph Remkes vorig jaar inzicht in de eerste bevindingen met het 'partnerprogramma'. Voor de nummer 2 van de Twinkle100 was het de opmaat voor de openstelling van een content API, waarmee ontwikkelaars sites en applicaties rondom het complete productassortiment kunnen ontwikkelen. Gevraagd of Wehkamp.nl plannen heeft voor een dergelijke stap zegt woordvoerder Van den Bogaart: ‘Nee, op dit moment niet.’