Twinkle | Digital Commerce

Vergelijkers leveren info voor dynamische webwinkelprijzen

2017-05-27
180101
  • 1:45

Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl en Tweakers.nl geven voortaan dagelijks actuele prijsinformatie door aan Connective Power. Webwinkeliers kunnen de data afnemen en hun prijzen op basis daarvan optimaliseren. ‘Dit kan tot rust in de markt leiden’, aldus Herman de Jager.

De Jager is eigenaar van Connective Power, leverancier van software voor webwinkels. Het bedrijf zette enkele maanden geleden een tool in de markt voor dynamic pricing, het Amyx Dynamic Price System (ADPS). Op basis van allerlei variabalen, waaronder inkoopprijzen, voorraden, omloopsnelheid én prijzen van concurrenten, past het systeem de productprijzen van online retailers automatisch aan, waardoor ze meer geld kunnen verdienen.

'Zelfde weg als AdWords'
In de ontwikkelfase van ADPS ging De Jager in zee met Marc Duijndam, die eerder verantwoordelijk was voor de Nederlandse entree van Google. ‘Dynamic pricing heeft een zelfde soort weg af te leggen als AdWords’, vergelijkt De Jager. ‘Het is een nieuw instrument waarmee retailers hun inkomsten kunnen verbeteren. Marc kan dat goed uitleggen. We werken ook samen met consultant Sander Roose van Commerce Squared, die veel weet over margeoptimalisatie bij e-commerce partijen.’

Zuiver en dagvers
De externe prijsinfo van ADPS werd tot voor kort verzameld door middel van scraping op vergelijkingssites: ‘Dat is illegaal’, erkent De Jager, ‘maar bovenal is het onzuiver. Als de verkeerde informatie wordt opgepikt, kan dat tot verkeerde prijsstellingen leiden, met alle gevolgen van dien. Door de samenwerking met Kieskeurig.nl, Tweakers en Vergelijk.nl kunnen we nu zuivere, dagverse prijsinformatie leveren in CSV- of XML-formaat. Voor de vergelijkers betekent meer prijselasticiteit dat webshoppers hun sites vaker zullen bezoeken.’

Marktaandeel kopen
Webwinkeliers kunnen de prijsinformatie van de vergelijkers in ADPS of een light-variant daarvan gieten, of in een ander systeem voor dynamic pricing. Volgens De Jager kan de inzet van zulke systemen tot rust in de markt leiden: ‘Het haalt de emotie eruit. Retailers zijn nu geneigd onder elkaars prijzen te duiken en marktaandeel te kopen, waar ze zelf bij inschieten. Het kan veel beter uitpakken om een prijs juist te verhogen, een product niet langer aan te bieden of op zoek te gaan naar een andere leverancier.'