Rocket Internet doet afstand van zijn aandelen in online meubelconcept FashionForHome, dat ook in Nederland actief is. De Duitse investeerder achter onder andere Zalando en Groupon wil de meubelmarkt veroveren met het eigen Home24 en met shopping club Westwing.
Verschillende Duitse media schrijven over de focus die Rocket Internet aanbrengt in zijn meubelportfolio.
Blitzkrieg
Deutsche-startups.de refereert aan de ‘Möbel-Blitzkrieg’ die Oliver Samwer, de hoogste baas van Rocket Internet, eind vorig jaar meende in te zetten. De investeerder zet de strijd voort zonder FashionForHome: Rocket Internet verkoopt zijn aandeel van naar verluidt 26 procent aan Acton Capital en een plukje aan Holtzbrinck Ventures. De rest van de aandelen was en blijft in verschillende handen.
À la Zalando
Door zich te concentreren op Home24 (circa 80.000 artikelen), anderhalve week geleden gestart in Nederland, kiest Rocket Internet volgens Deutsche-startups.de à la Zalando voor de massa. De meubelformule houdt circa driehonderd mensen aan het werk. Bij het hoger gepositioneerde FashionForHome (circa 8.000 artikelen) werken ongeveer 130 mensen.
Westwing
Behalve Home24 houdt Rocket Internet ook Westwing.de in de lucht om meubels via flash sales te kunnen slijten. Het concept is (nog) niet beschikbaar op de Nederlandse markt. Dalani.nl, een shopping community van Rocket Internet met een focus op interieurdesign, is dat wel. Het ongeveer tegelijk gelanceerde Bamarang.nl verwijst inmiddels naar Dalani.nl. Rocket Internet besloot onlangs de stekker te trekken uit dat concept.
Dus toch.. Focus op één concept ok.. Maar fashion(4)home ;) is toch ook voor het grotere publiek?