Twinkle | Digital Commerce

Een op tien EU-burgers koopt online over de grens

2017-11-11
210210
  • 1:41

Een op de tien EU-burgers kocht afgelopen jaar een product bij een webwinkel in een andere lidstaat van de Europese Unie. Bij het huidige groeitempo bedraagt het aandeel cross-border online shoppers 14 procent in 2015, veel minder dan Brussel nastreeft.

De Digitale Agenda van Eurocommissaris Neelie Kroes streeft ernaar dat één op de vijf Europeanen in 2015 cross border shopper is online. Uit een recent rapport (pdf) over de vorderingen aan de agenda blijkt dat het percentage afgelopen jaar uitkwam op 10 procent. Een jaar eerder kocht een op de elf Europeanen in een webshop over de grens, het jaar daarvoor (2009) deed een op de twaalf Europeanen dat.

Cross-border ambitie
Het groeitempo is te laag om de cross-border ambitie van 20 procent voor 2015 te halen, getuige onderstaande figuur. Te zien is dat het aandeel webshoppers onder de Europese bevolking in 2015 naar verwachting uitkomt op 56 procent (versus 43 procent in 2011). Dat is wel meer dan de gestelde ambitie van 50 procent.



In onderstaande figuur ziet u het percentage cross border shopper in de verschillende Europese landen. Nederland presteert met 14 procent boven het gemiddelde van de Unie:



Meer online handel
Een andere doelstelling van de Europese Commissie is dat in 2015 twee keer zoveel producten en diensten online worden verhandeld. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie rekende uit dat burgers veel extra geld kunnen besparen als ze meer online kopen, ongeacht of dat nu in hun eigen of een andere lidstaat is. De Commissie deed daarom begin dit jaar 16 concrete toezeggingen om de online handel te bevorderen. Dat moet ook werkgelegenheid opleveren.

MKB online
Behalve de ontwikkeling van cross-border shopping is de e-commerce participatie van MKB’ers een punt van zorg voor Kroes. Brussel wil dat één op de drie Europese MKB’ers in 2015 online verkoopt. Maar eind vorig jaar verkocht pas 12 procent van deze groep op internet.