Een op de vijf webwinkels die aspirant-lid worden van Thuiswinkel.org, is een jaar later uit de lucht. Een kwart van alle shops staakt de activiteiten binnen twee jaar. ‘Een webwinkel is niet langer de kip met het gouden ei’, constateert directeur Wijnand Jongen van de branchevereniging.
Waar tegenwoordig 25 procent van de aspirant-leden er binnen twee jaar mee ophoudt, was dat drie jaar geleden nog maar 10 procent. Thuiswinkel.org (circa 1.600 leden) spreekt van een trendbreuk. ‘Deze ontwikkeling is zo opvallend dat we er ook niet meer omheen kunnen’, aldus Jongen. ‘Als we onze eigen cijfers doortrekken naar de totale markt, kan het niet anders zijn dan dat nog veel meer kleine webwinkels het moeilijk hebben.’
De zoveelste
Volgens Jongen blijkt uit de redenen die stoppers opgeven dat het runnen van een webshop nogal eens wordt onderschat: ‘Het starten van een webwinkel vraagt om een gedegen voorbereiding, goed ondernemerschap en volle inzet, zeker in het huidige economische klimaat. Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Dat is een reële vraag die startende ondernemers zichzelf moeten stellen. Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven.’
Duizenden nieuwe webwinkeliers
Jongen voorspelde begin 2009 in Twinkle al een shakeout onder Nederlandse webwinkeliers, omdat de markt in bepaalde sectoren overspoeld raakte met nieuwe aanbieders. Sindsdien kwamen er jaarlijks nog vele duizenden webwinkeliers bij, getuige onder andere cijfers van de Kamer van Koophandel. De KvK noemde het aantal ‘afhakers’ onder webwinkeliers vorig jaar nog in lijn met dat in andere branches.
Verzadigingspunt
Volgens Jongen kan de digitale winkelstraat niet onbeperkt gevuld blíjven worden met webwinkels die zich niet van andere onderscheiden. ‘Ook voor webwinkels geldt dat er op een gegeven moment een verzadigingspunt wordt bereikt.’
Ik ben ervan overtuigd dat thuiswinkel.org over een paar jaar ook niet meer bestaat want Google komt eraan met hun eigen keurmerk http://www.emerce.nl/nieuws/google-lanceert-keurmerk-webwinkels. Met alle respect voor jullie organisatie maar er worden absurde bedragen voor een lidmaatschap gevraagd en waarbij de consument achteraf (bijv. bij slechte service of faillisement) ook niets bij kan reclameren. Ik zeg tot ziens Thuiswinkel.org en welkom Google webshop keurmerk.
Meer over dat keurmerk van Google, plus discussie over de toegevoegde waarde ervan, is hier te lezen.
Bedankt! Sorry dat ik de link van de concullega heb gebruikt.
Isaak heeft gelijk! idd lidmaatschap bizar hoog, vandaar dat wij ook geen lid zijn, onze stenen winkel geeft de consument meer vertrouwen na bijna 9 jaar! keurmerk van Google heeft ook allerlei haken en ogen! zowiezo al die keurmerken is al een kermis op zich!
@Isaak: Ben het niet helemaal met je eens. Dat Thuiswinkel Waarborg geen goedkoop keurmerk is mag duidelijk zijn. Het is wel een keurmerk wat door een groot deel van de Nederlandse consument herkend wordt en wat ook als betrouwbaar wordt ervaren.
Ons lidmaatschap van TWW levert ons zeker voordelen op.
Wij maken bv onze klanten altijd attent op het feit dat men eventuele klachten kan deponeren bij de juristen van TWW.
Dergelijke klachtprocedures (en adviezen) zijn inbegrepen in het abonnement.
Geloof maar niet dat Google ooit van plan zal zijn om cliënten rechtstreeks contact op te laten nemen om eventuele disputen op te lossen. Google is zelfs voor zakelijke klanten niet telefonisch bereikbaar.
De absurde bedragen waar je het over hebt, zijn pas de bedragen die wij als webwinkeliers overmaken aan Google Adwords!!
Je verheugen op de komst van een shopping keurmerk van Google is in mijn optiek dus iets te vroeg gejuicht! Google is ook geen charitatieve instelling.
Desalniettemin zou het absoluut iets kunnen toevoegen. Het zal indd een geduchte concurrent kunnen worden van de keurmerkenkermis. Wij gaan het gg keurmerk zeker toevoegen aan onze shops als het eenmaal beschikbaar is in Europa. Met nadruk aan toevoegen, want de lokale labels als BeCommerce, FDIH (DK), TWW etc. blijven toch een belangrijk herkenningspunt voor de Europese consument.
Totaal niet me je eens!
De afgelopen jaren zijn er zo veel klachten van o.a. consumenten die in de "kou" zijn laten staan door de Thuiswinkel organisatie omdat mensen honderden klachten hebben afgeleverd omtrent een bepaalde organisatie met een Thuiswinkel keurmerk. De shop mag het logo dan gewoon blijven gebruiken of er wordt veel te laat "ingegrepen" want zelf nou zelf "de klant is koning" De thuiswinkel organisatie krijgt hun centjes wel of heeft ze al gehad. De hele keurmerk branche is 1 grote grap omdat geen enkele organisatie garant wil staan. Wat moet men (webwinkel en consument) met zo een keurmerk? Allemaal leuk die bekendheid van de betreffende keurmerk maar dat gaat niet lang stand meer houden (ben ik zeer van overtuigd). Google gaat zich als enige keurmerk partij WEL garant staan voor de consument. Dat noem ik nu een TOEGEVOEGDE waarde.
Wat jij zegt over Google Adwords ben ik ook helemaal oneens. Misschien heb jij je campagne gewoonweg niet goed geoptimaliseerd? Misschien moet je juist gaan richten op andere keywords? Misschien ben je in de ogen van Google niet relevant en betaald je een "te hoge" klikprijs. Google adwords is de beste advertentie mogelijkheid voor menig webwinkelier (ook voor ons!). Je kan alles meten en meten is weten.
Poeh poeh, lijkt wel alsof ik een promotie-campagne aan het opzetten ben voor Google:).
Online ondernemen is ondernemen! Al in de jaren '80 was bekend dat van elke starter er binnen 5 jaar zo'n 20% zouden afvallen. Tegenwoordig gaat het sneller en is dat dus al binnen 2 jaar. De drempel om online te beginnen is best laag en om te stoppen kennelijk ook.
Terecht wordt opgemerkt dat het ook gewoon hard werken is en dat je het wel met overtuiging en passie moet doen.
@Isaac: iedereen kan een 'keurmerk' beginnen, daarom is er zo'n kermis. De Thuiswinkel Organisatie is echter niet alleen een keurmerk, het is ook een branche-organisatie die zich op veel verschillende gebieden (zoals o.a. politiek, betalingsverkeer, veiligheid, reputatie) bijdraagt. Daar profiteert iedereen van, of je lid bent of niet. Ja, het kost geld, maar er zijn wel degelijk verschillen. Het is ieders eigen keuze lid te worden, en je moet er als ondernemer ook echt wat voor doen (in tegenstelling tot veel andere keurmerken die je relatief makkelijk krijgt en houdt).
@Toine Bastiaans
Google is niet bereikbaar voor zakelijke klanten?
Dat is echt onzin. Google is met zowel Adwords als Google Apps gewoon bereikbaar voor zakelijke klanten.
Zowel telefonisch, chat & e-mail.