Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org: ‘Webwinkel geen kip met gouden eieren’

2017-05-27
257173
  • 1:32

Een op de vijf webwinkels die aspirant-lid worden van Thuiswinkel.org, is een jaar later uit de lucht. Een kwart van alle shops staakt de activiteiten binnen twee jaar. ‘Een webwinkel is niet langer de kip met het gouden ei’, constateert directeur Wijnand Jongen van de branchevereniging.

Waar tegenwoordig 25 procent van de aspirant-leden er binnen twee jaar mee ophoudt, was dat drie jaar geleden nog maar 10 procent. Thuiswinkel.org (circa 1.600 leden) spreekt van een trendbreuk. ‘Deze ontwikkeling is zo opvallend dat we er ook niet meer omheen kunnen’, aldus Jongen. ‘Als we onze eigen cijfers doortrekken naar de totale markt, kan het niet anders zijn dan dat nog veel meer kleine webwinkels het moeilijk hebben.’

De zoveelste
Volgens Jongen blijkt uit de redenen die stoppers opgeven dat het runnen van een webshop nogal eens wordt onderschat: ‘Het starten van een webwinkel vraagt om een gedegen voorbereiding, goed ondernemerschap en volle inzet, zeker in het huidige economische klimaat. Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Dat is een reële vraag die startende ondernemers zichzelf moeten stellen. Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven.’

Duizenden nieuwe webwinkeliers
Jongen voorspelde begin 2009 in Twinkle al een shakeout onder Nederlandse webwinkeliers, omdat de markt in bepaalde sectoren overspoeld raakte met nieuwe aanbieders. Sindsdien kwamen er jaarlijks nog vele duizenden webwinkeliers bij, getuige onder andere cijfers van de Kamer van Koophandel. De KvK noemde het aantal ‘afhakers’ onder webwinkeliers vorig jaar nog in lijn met dat in andere branches.

Verzadigingspunt
Volgens Jongen kan de digitale winkelstraat niet onbeperkt gevuld blíjven worden met webwinkels die zich niet van andere onderscheiden. ‘Ook voor webwinkels geldt dat er op een gegeven moment een verzadigingspunt wordt bereikt.’