Twinkle | Digital Commerce

Lidl Reizen verder zonder Nederlandse partners

2017-11-08
180101
  • 1:05

Lidl startte vorige zomer met de online verkoop van reizen in ons land. De Nederlandse Sundio Group en Stip Reizen verzorgden een belangrijk deel van het aanbod, maar beide partijen zegden de samenwerking op.


Na Sundio heeft Stip Reizen besloten geen reisaanbod meer door te geven aan Lidl Reizen. Alleen deze maand nog zijn reizen van de organisatie opgenomen in de reisfolder (pdf) van de supermarktketen. Lidl Reizen wordt in Nederland slechts nog gevoed met aanbod van de Duitse touroperator Big Xtra. Een tweede Duitse aanbieder zou binnenkort aansluiten volgens TravMagazine.

Online georiënteerd
Tegen het vakblad zegt directeur Fred Verlinden van Stip Reizen dat het aantal boekingen niet opwoog tegen de geleverde inspanningen. Ook Lidl's retailgerichte manier van werken zou niet goed aansluiten bij het online georiënteerde Stip Reizen, dat zich onder meer zal gaan toeleggen op de uitrol van het eigen Cruise.nl.

Branchevreemde aanbieders
Behalve Lidl bemoeien ook andere branchevreemde partijen als Hema en Groupon zich nadrukkelijk met de moeilijke reismarkt. De Academie Toerisme van de NHTV te Breda concludeerde onlangs dat de grootste dreiging voor de reisbranche niet van binnen, maar van buiten komt. En dat Nederlandse reisorganisaties dat niet lijken te beseffen.