Lidl startte vorige zomer met de online verkoop van reizen in ons land. De Nederlandse Sundio Group en Stip Reizen verzorgden een belangrijk deel van het aanbod, maar beide partijen zegden de samenwerking op.
Na Sundio heeft Stip Reizen besloten geen reisaanbod meer door te geven aan Lidl Reizen. Alleen deze maand nog zijn reizen van de organisatie opgenomen in de reisfolder (pdf) van de supermarktketen. Lidl Reizen wordt in Nederland slechts nog gevoed met aanbod van de Duitse touroperator Big Xtra. Een tweede Duitse aanbieder zou binnenkort aansluiten volgens TravMagazine.
Online georiënteerd
Tegen het vakblad zegt directeur Fred Verlinden van Stip Reizen dat het aantal boekingen niet opwoog tegen de geleverde inspanningen. Ook Lidl's retailgerichte manier van werken zou niet goed aansluiten bij het online georiënteerde Stip Reizen, dat zich onder meer zal gaan toeleggen op de uitrol van het eigen Cruise.nl.
Branchevreemde aanbieders
Behalve Lidl bemoeien ook andere branchevreemde partijen als Hema en Groupon zich nadrukkelijk met de moeilijke reismarkt. De Academie Toerisme van de NHTV te Breda concludeerde onlangs dat de grootste dreiging voor de reisbranche niet van binnen, maar van buiten komt. En dat Nederlandse reisorganisaties dat niet lijken te beseffen.
Teleurstellend vind ik de mogelijkheid om een reis van de Lidl krant te boeken. Het ging om de reis naar Tunesie met boekingsnr. NBE 430 zijnde 8 dagen met rondreis en een gratis verlening van een week.
Via het aangegeven tel.nr. 0900-2355435 werd ik via Lidl en kiesnr. doorverbonden met een BigXtra-medewerker. Deze was volgens mij niet voldoende in staat de computer te bedienen (het gevoel van ze doet het voor de eerste keer). De kreten van ïk snap er niets van", "de computer doet het niet" en "even geduld", "moet wat vragen" enz. enz. waren niet van de lucht. Na eindelijk ales genoteerd te hebben en nog eens alles nagevraagd te hebben kreeg ik te horen dat de reis en data beschikbaar was en er geboekt zou worden. Toen een lange stilte-pauze totdat ik riep HALLO bent u er nog? Ja ze was er nog maar de computer deed zo gek. Nog even geduld a.u.b. en stilte. Na enige tijd kreeg ik de mededeling dat er NIET geboekt kon worden want de computer wilde weer niet. We waren onderwijl bijna een half uur verder en nog was er geen boeking geweest betreffende deze reis.
Voor mij was de maat dermate vol dat ik om ongeveer half vijf, ook vanwege de angst van het boeken van een verkeerde reis of data enz., maar besloot af te zien van het aanbod van Lidl. Jammer maar voor mij is het eens maar nooit weer een reis uit het Lidl-krantje indien de boekingen alleen op deze wijze kunnen worden gedaan.
Ik de combinatie reis geboekt op 12. juni 2013 naar egypte 1 week nijl cruise plus 1 week Strand vakantie ik heb nog steeds geen bevestiging gehad voor deze boeking
Ik heb in november geboekt voor een reis naar egypte met " gratis" cruise.Het boeken ging probleemloos en werd nog door een medewerker gebeld.Het ging mis toen ik verzocht een rolstoel te melden aan de luchthaven. Men drukte op een verkeeerde knop en de reis werd geannuleerd. Deze werd opnieuw gedaan en bevestigd, helaas was men "vergeten" de luchthaven op de hoogte te brengen van de rolstoel. De luchthaven was gelukkig coulant.De reis is goed bevallen. De transfer in een "kamikaze" bus van Hurgada naar de boot in Luxor duurde ruim 6 uur, waardoor we de maaltijd aan boord misten. Dit werd gecompenseerd met snacs en een lunchpakket voor de terugreis. De disonant is de reisleiding. Zij gebruiken een Dollar wisseltruuc. Dat betekent dat je betaling van Euro's in Dollars wordt omgerekend tegen een nepkoers, waardoor je 33% meer betaalt. Big Extra vindt dat kennelijk normaal. Advies: Ga naar de bank en haal de locale valuta en betaal daarmee. De koers daarvan is duidelijk.Aan boord van het schip is een camaraman actief die DVD,s van de reis verkoopt voor ca 30. Thuis gekomen bleek er niet geleverd te zijn, wat afgesproken was. Ik kreeg hiervoor 9 compensatie van BigXtra.Het schip was 4 Sterren, het Hotel 5 sterren. In het hotel waren veel russen, die veel overlast kunnen veroorzaken. Gelukkig heeft het management dit zoveel mogelijk gescheiden gehouden. Voor de Europeanen was er een aparte eetzaal met meer keuzemogelijkheden..Helaas boekt BigXtra steeds weer bij andere schepen en hotels.Het blijft dus een verassing.Lidl bemoeit zich niet met de organisatie en uitvoering.Ook zag ik dat er weer andere organisaties zijn die de reizen uitvoeren.Bij problemen ben je dus van hun willekeur afhankelijk en gelden de Duitse regels.
Ik ben van 11 t/m 25 mei 2015 op de Blue Cruise Turkije geweest met Lidl Reizen. Fantastiche reis, heerlijk relaxed op de gulet en mooi hotel in Kemer. Jammer was dat er geen reisleiding/hostess in 't hotel te bekennen was. Niemand die ons van de boot naar 't hotel begeleidde e/o wegwijs maakte, ze waren ons VERGETEN,'n bareigenaar heeft toen ons hotel maar gebeld en we wisten pas 5 uur voor we naar 't vliegveld gingen (voor de terugvlucht) hoe laat en dat we opgehaald werden! SLECHTE ZAAK!! Maar al met al houdt 't ons niet tegen om volgend jaar weer bij Lidl te boeken.