Amerikaanse webwinkeliers kunnen binnenkort alleen tegen betaling worden opgenomen in Google Shopping, in de VS nog bekend als Google Product Search. De zoekgigant wil de maatregel straks ook in andere landen doorvoeren.
Het naderend eind aan de gratis opname in Google’s productenzoekmachine heeft in de VS tot veel commotie geleid. Tegenstanders vinden dat Google beloftes breekt, omdat zoekresultaten straks worden beperkt tot partijen die adverteren bij de zoekgigant. Paid inclusion is de term die daar veel voor wordt gebruikt. De scheiding tussen betaalde en onbetaalde resultaten is ook bij Google Hotel Finder, Google Flight Search en Google Advisor aan het vervagen volgens critici.
Koppeling aan AdWords
Op dit moment kunnen webwinkeliers hun productaanbod nog gratis uploaden bij Google, waarmee hun artikelen vindbaar worden gemaakt. Straks, over een paar maanden volgens Amerikaanse media, is opname gekoppeld aan Google Product Listing Ads en daarmee aan advertentieprogramma AdWords.
Volgend jaar internationaal
Google Nederland laat Twinkle weten dat het gaat om een Amerikaans initiatief, om shoppers een betere winkelervaring te kunnen bieden. Toch hoopt Google de veranderingen aan Google Shopping in de loop van volgend jaar ook internationaal uit te rollen. ‘Verder hebben we op dit moment niets aan te kondigen.'
Op het toonaangevende weblog Search Engine Land worden de aanstaande wijzigingen uitgebreid besproken en gevisualiseerd.
Pure kapitalisme, niets anders. Vanaf de top is er maar één gedachte: Hoe kunnen we meer geld verdienen. Iets als Analytics zal wel next zijn.
Was vooraf al te verwachten. Eerst iets uitrollen en kijken of het aanslaat bij de doelgroep.
Vervolgens daarvan profiteren. Bedrijven die het nu gebruiken (welk serieus opererende online winkel niet?), zullen een toegevoede waarde zien in verkoopresultaten. Daarna zijn we al minder snel geneigd nee te zeggen tegen betaling...
En daar gaat Google weer, voor de leek was het al onduidelijk welke resultaten betaald en onbetaald waren, nu zal dat met deze actie nog onduidelijker worden.
De Nederlandse en United Kingdom google shop werken redelijk. Maar bij de Duitse is de prijs in Google Shopping vaak niet de actuele prijs (maar veel goedkoper dan) als je op de winkelwebsite komt.
Zijn de winkels verplicht om eerlijk te zijn of kunnen ze zomaar wat opgeven?
Om de reden gebruik ik het graag in Nederland en Engeland maar op de Duitse moet ik extra goed opletten.
Jammer dat als ze paid gaan dat ik dan een minder compleet aanbod te zien krijg.
Voorheen gebruikte ik vaak ElCheapo (van Telegraaf).
Als ze het onderscheid maar goed duidelijk maken. Nu moet ik nog vaak uitleggen aan klanten wat nu wel en niet betaald is.
Het word overigens op deze manier wel steeds ingewikkelder om je online presence te managen en te meten.
Ik begrijp Google wel de inhoud van de uploaded productfeeds is tenslotte commercieel, als ze maar extra inspanning / service bieden voor een correcte presentatie van de producten. De marketeer zal moeten experimenteren en het rendement berekenen,...aanbieder en zoekmachine komen wel weer in balans.
Het rendement voor de webwinkelier, van Google adwords loopt al jaren terug vanwege een te groot aanbod van adverteerders op veelal dezelfde zoekwoorden. Google shopping voldoet mijn inziens helemaal niet aan de verwachting. die paar kliks per dag, zouden niet eens opvallen in mijn adwords budget. Maar elke euro uitgegeven aan adverteren, wil je ook iets voor terug.
Kosten per conversie wordt hoger en dus minder aantrekkelijk.