Twinkle | Digital Commerce

Vergelijk.nl: 'Fabrikanten goed voor significante omzet'

2017-05-27
280358
  • 1:46

Vergelijk.nl besloot na een strategische heroriëntatie zijn pijlen ook op fabrikanten te richten. Inmiddels houdt een vijfkoppig team zich bezig met deze nieuwe doelgroep, die kan kiezen uit een menukaart met verschillende mogelijkheden.

Twinkle sprak eind oktober uitgebreid met labelmanager Levi van Wijngaarden van Vergelijk.nl en met Sander Roose van Harvest Amsterdam. Ter sprake kwamen de opties die Vergelijk.nl fabrikanten zou gaan voorschotelen, waaronder dealer badges en de verstrekking van geaggregeerde data, ‘à la GfK, maar dan sneller, goedkoper en completer’, zegt Van Wijngaarden nu.

Retargeting voor fabrikanten
Meest in het oog springende onderdeel van de menukaart was de optie voor fabrikanten om retargeting toe te passen. Vergelijk.nl plaatst daartoe pixels van fabrikanten op categoriepagina’s.   Op basis van third party cookies krijgen mensen die op Vergelijk.nl zochten naar een televisie, op andere sites een advertentie van bijvoorbeeld Samsung voorgeschoteld.

Vergelijk.nl deed inmiddels goede ervaringen op met bovenstaande toevoegingen. ‘De retargeting fungeerde voor veel fabrikanten als trigger, maar onze voorwaarden zijn vrij scherp op dat punt.', aldus Van Wijngaarden. 'Zo kunnen bezoekers maximaal zes weken na hun bezoek aan onze site worden benaderd. Bovendien bieden we retargeting alleen in combinatie met andere opties aan.’

Product pushen en upsellen
Een chat-optie met fabrikanten, waar Philips mee experimenteerde op Vergelijk.nl, bleek volgens Van Wijngaarden geen toegevoegde waarde te bieden: ‘Wel hebben we een aantal andere mogelijkheden opgenomen aan onze menukaart, bijvoorbeeld wat we de lister pages feature noemen. Daarmee kunnen fabrikanten op categorieniveau een bepaald product pushen (zie de Braun tandenborstel links onder de selectieopties op deze pagina). Ook kunnen fabrikanten voortaan zelf aangeven welke andere modellen van een product in de image gallery als suggestie worden aangedragen (klik de afbeelding op deze pagina). "Uptrading" noemen we dat.’

Ambitie
Van Wijngaarden vertelt dat twee contentspecialisten zich fulltime bezig houden met de wensen van klanten als Philips, Braun, en Oral B. Ondertussen struinen business development managers de markt af om nieuwe fabrikanten aan Vergelijk.nl te binden. ‘IM Networks verzorgt de advertentieverkoop op onze site, maar dit pakken we zelf op’, zegt Van Wijngaarden. ‘De ambitie is groot, maar dit is nu al substantiële business voor ons.’