Twinkle | Digital Commerce

Target bant Amazon-producten uit schappen

2017-11-08
180101
  • 1:18

Target stopt met de verkoop van Amazon’s e-reader Kindle. Volgens analisten stelt de winkelketen een daad in zijn strijd tegen 'showrooming'; Target is het beu dat klanten zijn 1.763 winkels als showroom gebruiken, waarna ze producten online kopen bij de concurrent.

De verhouding tussen Amazon en Target bekoelde toen Amazon fysieke winkelbezoekers eind vorig jaar met korting mobiel liet shoppen (via zijn Price Check App). In ons land pionierde Wehkamp.nl eerder al eens met zo’n agressieve mobiele kortingsactie.

Showrooming
Target stoort zich verder aan showrooming, de praktijk waarbij consumenten producten in de winkel bekijken, maar online bestellen. Het bedrijf riep fabrikanten daarom begin dit jaar op in-store only producten in omloop te brengen. Uit de brief: ‘Wat we niet willen is dat online only retailers onze winkels gebruiken als showroom voor hun producten en dat ze onder onze prijzen gaan zitten, terwijl ze geen investeringen doen. Dat doen wij wel, om met trots uw merken te presenteren.’
 
Lede ogen
Amazon is behalve webwinkelier ook fabrikant, van de Kindle. Target stelt schapruimte beschikbaar voor de gewraakte online retailer, maar ziet met lege ogen aan dat winkelbezoekers de e-reader wel bekijken, maar niet kopen. Daarom zal Target de Kindle en accessoires niet meer verkopen, ook niet op zijn website.



Shop-in-shops van Apple
Target ontkent dat het besluit samenhangt met een deal met iPad-fabrikant Apple, dat shop-in-shops gaat openen op de vloer van Target.
 
Lees ook: Showrooming legitieme zorg voor retailers