De leveringsvoorwaarden die online schoenverkopers hanteren variëren sterk. Waar de consument bij relatieve nieuwkomers als Zalando, Omoda en Sarenza nooit verzendkosten hoeft te betalen, brengen Wehkamp.nl, Otto en Neckermann.com aanzienlijke bedragen in rekening.
Dat blijkt uit een inventarisatie van Schoen-online.info, een site die consumenten en professionals inzicht wil bieden in de bestelvoorwaarden van schoenverkopers op internet. Voor de eerste ‘benchmark’ werden onder meer de verzendkosten, de retourtermijn en de retourkosten van twintig verschillende aanbieders (schoenketens, pure online players, webwarenhuizen en fabrikantenshops) onder de loep genomen.
Verzendkosten
Gratis verzending is de norm: 13 aanbieders brengen kopers geen bezorgkosten in rekening, waarbij Zalando, Omoda, Sarenza, Assem.nl en Ecco ook geen besteldrempel hanteren. Schoen-online.info constateert dat Wehkamp.nl (5,95 euro), Otto (5,95 euro) en Neckermann.com (5,99) relatief veel rekenen voor bezorging. De tarieven liggen aanmerkelijk hoger dan die bij Invito (1,95 euro), zusterketen Manfield (1,95 euro) en Esprit (0,95 euro). Bij Uggaustralia.nl is de klant met 7,95 euro aan bezorgkosten het duurst uit.
Retourtermijn
Wehkamp.nl, Otto en Neckermann.com blijven met hun algemene retourtermijn van 14 dagen ook op dit punt achter bij pure players als het Duitse Zalando (100 dagen), het Nederlandse Omoda (30 dagen) en het Franse Sarenza (30 dagen). Crocs en Uggaustralia.nl geven klanten ook een maand bedenktijd.
Retourkosten
Ook bij de retouren is gratis de norm. Schoen-online.info stelt dat Neckermann en Otto geen retourkosten rekenen, omdat deze worden verrekend met de verzendkosten. Maar de aanvankelijke verzendkosten hoort de klant altijd terug te krijgen bij retour en dus maakt de klant wél kosten als hij een paar schoenen terugstuurt. Wehkamp.nl vergoedt zowel de verzend- (verplicht) als de retourkosten wanneer een klant zich bedenkt.
U vindt het onderzoek van Schoen-online.info hier (pdf).
Heb al vaker horen zeggen dat de nieuwe aanbieders verzendkosten gebruiken als marketing instrument. Ben erg benieuwd naar een benchmark naar retourpercentages. Denk dat de gratis aanbieders erg hoge operationele kosten hebben. Wordt er eigenlijk wat verdient, behalve marktaandeel.
De verzendkosten zijn inderdaad verworden tot een marketinginstrument, maar zolang shops daar toch mee winst kunnen draaien zie ik dit niet snel veranderen, verzendkosten zijn altijd een groot irritatiepunt voor consumenten.
Volgens mij zijn de marges op schoenen en kleding redelijk groot anders wordt het lastig verzendkosten e.d. gratis te maken. Wel weer grote voorraadrisico's.