Hema biedt in vijf van zijn winkels de mogelijkheid online te bestellen op Hema.nl. Bezoekers die in de winkel niet vinden wat ze zoeken, kunnen terecht op zuilen. Na onder andere Kijkshop, Score en de Bijenkorf brengt nu ook Hema de long tail naar de winkelvloer.
Voor de nummer 6 uit de Twinkle100 is de online besteloptie in-store een test, benadrukt hoofd corporate communicatie Judy op het Veld: ‘Mensen kunnen het hele Hema-assortiment voortaan bestellen op de fotozuilen die al in de winkels stonden. Producten worden thuis bezorgd, maar ze kunnen de volgende dag ook worden opgehaald in de winkel.’
Klantcontactkanalen
Hema’s e-commerce manager Boudewijn van Nieuwenhuizen (Twinkle-interview) vertelde onlangs op De E-commerce Dagen over de verschillende klantcontactkanalen van Hema, dat onlangs een online ticketservice lanceerde. Blogger Freek Janssen van Bijgespijkerd.nl tekende toen uit de mond van Van Nieuwenhuijzen op: ’Klanten kunnen in de winkel ons aanbod van de webshop bekijken. Dat is met name nuttig voor de wat kleinere winkels met een beperkt assortiment. We hebben vijfhonderd winkels in Nederland, waarvan er veertig ons complete assortiment aanbieden.’
Eerste vijf van honderden winkels
Voorlopig zijn dus pas 5 van de circa 460 potentiële winkels voorzien van de bestelfunctionaliteit. Wordt, bij bewezen effect, vervolgd.
Het moet toch niet gekker worden! Nu moet je zelfs naar de winkel om on line te bestellen?
@ Walther, 'moet' is natuurlijk een groot woord want je kan ook lekker thuis op de bank wat bestelen maar ik vind het ook niet de meest voor de hand liggende actie...
TOP IDEE!!
Als medewerker bij HEMA is het erg vervelend als je een klant moet teleurstellen omdat een artikel niet (meer) voorradig is. Je verwijst ze dan wel door naar de website, maar of klanten dat dan daadwerkelijk doen is nog maar de vraag.
Met dit initiatief kun je klanten meteen begeleiden naar de desbetreffende internetzuil en kun je meteen mee kijken of het beschikbaar is. Vergroting van de omzet en meer klanten die tevreden de winkel verlaten.
@Walther: Meen je dit echt?!
Simpel voorbeeld: je staat zelf in de winkel, jouw product is niet aanwezig en ze zeggen dat je eerst naar huis moet om het online te bestellen...
Dan gebruik je waarschijnlijk direct de volgende magische woorden: "Het moet toch niet gekker worden!" Of ga je nooit naar de winkel en bestel je werkelijk alles online?
@Marketing bureau
Niet de meest voor de hand liggende actie? Dan is e-commerce duidelijk niet je vakgebied, want het is juist het tegenovergestelde; de logische volgende stap in integratie van offline en online.
Wanneer je om wat voor reden dan ook in de fysieke winkel bent (voorkeur, toeval) en daar een aankoop wilt doen maar het product dat je wilt is niet op voorraad, dan is dat een gemiste kans. Op deze manier hoeft HEMA klanten niet teleur te stellen, omdat het product alsnog kan worden gekocht.
@Michel: Helemaal mee eens!
Absoluut juist, it's where the clicks meet the bricks. Er is bewust gekozen om de fysieke voorraad laag te houden in de kleinere filialen. Cross-channel commerce biedt hierbij een uitgelezen kans om een verkoop te realiseren.
Valyouadvice.nl heeft aangeven dat de reactie die onder hun naam is geplaatst (Marketing bureau) niet van hen afkomstig is.
Ik ben heel benieuwd wat hiervan terecht is gekomen. Er is volgens mij nergens gepubliceerd dat het een groot succes is geworden bij mijn lokale Hema heb ik het ook nog steeds niet gezien. Misschien een leuk ideetje voor een follow-up artikel?
@Philip: goed idee, dank voor de suggestie.