Twinkle | Digital Commerce

De Buren: 'Een afhaalpunt per dertigduizend Nederlanders'

2017-05-27
180101
  • 2:27

De Buren Afhaalcentrum gaat flink uitbreiden. Nu een externe participant met een minderheidsbelang is gevonden, wil het Twentse bedrijf nog in 2012 ongeveer 150 afhaalpunten voor online aankopen opzetten, bijvoorbeeld bij supermarkten of bouwmarkten.

Tekst: Arjan van Oosterhout

De Buren Afhaalcentrum BV lanceerde eind vorig jaar een pilot in thuisstad Hengelo. In twee eigen winkelpanden werden wanden met kluisjes geplaatst. Lokale winkeliers, die producten gingen verkopen op de website Nuleverbaar.nl (zie kader), behoorden tot de eerste zakelijke gebruikers. Ook andere (web)winkeliers maken gebruik van de kluisjes, die via unieke codes toegankelijk zijn voor beoogde ontvangers. ‘Ontvangers krijgen een gratis klantenkaart en een eigen webomgeving om hun voorkeuren in op te slaan’, zegt directeur Robin Dragstra. ‘Zo kunnen ze bijvoorbeeld aangeven dat ze pakjes nooit op dinsdag kunnen oppikken.’
 
Afhaalpunten en afhaalcentra
Mede door de participatie van Wadinko kan De Buren de komende jaren tientallen miljoenen euro’s investeren in ‘landelijke dekking met een fijnmazig netwerk’, aldus Dragstra. Dat moet gebeuren met eigen afhaalcentra als die in Hengelo, maar vooral met afhaalpunten: shop-in-shops bij retailers en in winkelcentra. ‘We willen per dertigduizend inwoners een afhaalpunt openen, die vijftig tot zeventig kluisjes heeft, maar modulair kan worden uitgebreid. Deze afhaalpunten worden ondersteund door onze eigen grotere afhaalcentra.’
 
De opening van vijf afhaalpunten in Enschede staat als eerste op de rol, vervolgens wil Dragstra ’via de lijn A1’ nog dit jaar de Randstad bereiken. ‘We assembleren de kastsystemen zelf. Eind dit jaar bieden we een reële afhaaloptie aan 6 miljoen Nederlanders. Dan zullen er ook kluisjes voor gekoelde en voor vrieswaren in gebruik zijn. Consumenten die boodschappen van verschillende temperatuurzones komen ophalen, zien dan bijvoorbeeld drie kluisjes openspringen na het intikken van hun persoonlijke code.’
 
Dragstra voert momenteel gesprekken met winkelexploitanten die ruime openingstijden combineren met ruime parkeergelegenheid. Omdat deze retailers op extra winkelbezoek kunnen rekenen en omdat het gebruik van de onbemande kluisjes kosten in de logistieke keten beperkt, kan afhalen bij De Buren gratis worden aangeboden aan webshoppers volgens Dragstra. ‘We koppelen de naam van ons concept in de lokale marketing aan die van de retailer. Zo krijg je straks bijvoorbeeld ‘De Buren van supermarkt Jansen’, ‘De Buren van Bouwmarkt Pietersen’ et cetera. We zijn met veel partijen in gesprek, maar we zullen sowieso geen contracten op basis van exclusiviteit afsluiten met winkelketens, omdat we de structuur open en hybride willen houden. Dat laatste wil zeggen dat partners de kluisjes ook geheel of gedeeltelijk voor eigen gebruik kunnen inzetten.’
 
____________________

Nuleverbaar.nl
De initiatiefnemers van De Buren lanceerden tegelijk met hun afhaalconcept de site Nuleverbaar.nl. In die webwinkel bieden lokale ondernemers uit de binnenstad van Hengelo een gedeelte van hun assortiment te koop aan. Nuleverbaar.nl bewaart de producten, die tot de verkoop eigendom blijven van de winkelier en daarna worden geleverd via de kluisjes van De Buren. Er liggen plannen om Nuleverbaar.nl ook in andere steden uit te rollen.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2012. Een korter artikel over de uitbreidingsplanne van De Buren heeft u eerder op deze site kunnen lezen.