Twinkle | Digital Commerce

‘Kwart Nederlanders zou boodschappen graag afhalen’

2017-11-08
180101
  • 1:11

Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten zou boodschappen afhalen als dat in hun buurt mogelijk zou zijn. Dat blijkt althans uit het onderzoek ‘Supermarkt van de Toekomst’, gebaseerd op een enquête onder lezers van het Algemeen Dagblad (AD).

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste AD-lezers op dit moment nog de voorkeur geven aan fysiek supermarktbezoek. Ze zoeken producten graag ter plekke uit, in plaats van deze online te selecteren. Veel respondenten zien boodschappen doen als een gezellige sociale activiteit en bovendien noemt één op de vijf lezers online boodschappen doen (lees: laten bezorgen) te duur.

Click & collect
Het aantal online bestellers - 14 procent van de respondenten deed als een boodschappen online - zou bijna kunnen verdubbelen met de brede uitrol van afhaalpunten; 26 procent van de AD-lezers zegt click & collect te zullen gebruiken als het beschikbaar is.

'Bezorgen de niche, afhalen de norm'
Volgens analisten van ING kan click & collect het online aandeel van food flink stuwen: ‘Home delivery is now more likely to remain a niche, whereas we believe click-&-collect represents the future', aldus de bank in een rapport (pdf).
 
NB: Zie ook een artikel uit Twinkle 1-2012, onder meer over de plannen van Albert Heijn met afhaalpunten: Click & collect: katalysator voor online boodschappen.