De Britse online modeverkoper Asos heeft zijn boekjaar afgesloten met een omzet van 481,6 miljoen pond, ofwel bijna zeshonderd miljoen euro. Dat is bijna de helft meer (49 procent) dan het jaar ervoor. Voor het eerst lagen de inkomsten buiten de UK hoger dan daarbinnen.
Tegenover de internationale groei van 103 procent (april 2011 tot en met maart 2012) stelt Asos een bescheiden omzetplus van 7 procent op zijn thuismarkt. In de cijfers is te zien dat de groei naarmate het boekjaar afnam; in de eerste drie maanden van dit jaar stegen de inkomsten met respectievelijk 63 (internationaal) en 4 (nationaal) procent.
'Fashionista's de straat op'
Tegen Drapersonline.com verklaarde CEO Nick Robertson de matige groei op eigen bodem door de crisis: jonge Britse shoppers zouden daardoor vaker op koopjesjacht gaan in de Britse high streets. Een op zijn minst opmerkelijk standpunt, omdat vaak wordt aangenomen dat de crisis fashionista’s juist het web op drijft.
Asos over de grens
Asos, onlangs begonnen met click & collect in de UK, geneerde in het afgelopen boekjaar 59 procent van zijn inkomsten buiten zijn thuismarkt. De e-commerce gigant, in omzet ongeveer net zo groot als Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding, opende eind 2010 landenspecifieke webshops in de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk. Het bedrijf voegde daar afgelopen jaar dedicated sites voor de Spaanse, Italiaanse en Australische markt aan toe.
IDeal
Op de Affiliate Dag vertelde head of international sales Matt Hiscock vorig jaar dat Asos iDeal zou toevoegen als betaalmethode voor Nederlandse shoppers. Zover kwam het nog niet.
Op heel veel gebieden is ASOS geweldig en een groot voorbeeld voor elke andere e-commerce partij (merken, fotografie, eigen merk, hoe de site is opgebouwd, stijl etc).
Maar voor de Nederlandse markt begint het toch wel een steeds grotere fail te worden. Volgens mij staat iDeal op dit moment gepland voor Q3 dit jaar, maar ook dat wordt afwachten want eerder uitgesproken verwachtingen zijn zoals het artikel al zegt niet uitgekomen.
Daarnaast worden de retourkosten volgens mij wel een probleem (ik weet niet of ze dat gaan veranderen als er echt focus komt). Misschien boeit NL ze niet veel, maar hier verliezen ze nu terrein op Zalando en Nelly.com (qua collectie misschien meer in de lijn van ASOS).